Rap tilladt på skolen

Komponisten Viggo Steincke hjalp med melodien til elevernes rap-tekst.

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

der kom enkelte rettelser i teksten, da komponisten var på besøg.

Eleverne i 6. klasse på Ørebroskolen nøjes ikke med at synge og spille i musiktimerne. De har også skrevet teksten til og fået støtte af en komponist til at sætte melodi på et rap, der skal bruges i forbindelse med den musical, der skal indøves og opføres ved en kommende temauge. - Pas på tempoet. Hold det nede. En, to, tre og fire. Sådan. Dette rap er lidt sløvt. Det skal musikken gerne underbygge, forklarer Viggo Steincke, der gæster klassen en formiddag. Viggo Steincke har mange titler. Han er læreruddannet, stifter af Den Rytmiske Aftenskole i Aalborg, lærebogsforfatter til "Sammenspilsramt", rapsammenspil "Rap (næsten) uden ord" og "Sej Guitar", underviser under CVU, guitarist, producer, orkesterleder. Han har modtaget Nordjyllands amts musikpris. Hans opgave på Ørebroskolen er at hjælpe eleverne og musiklærer Kaj Pries med at sætte melodi til deres rap. Eleverne er tydeligt generte. Ingen vil give den som sanger foran de øvrige i klassen. Pædagogisk lader Viggo Steincke i stedet eleverne tage plads i en rundkreds og beder dem synge med, når han selv lægger ud. Han fatter sin akustiske guitar og slår et par akkorder an, mens eleverne forventningsfulde venter på instruktion. - Vi prøver sådan her. Vi ved jo ikke, om det vil virke. Jeg laver lidt forspil. Når jeg giver tegn, synger alle med på de første to linier, som vi tager to gange. Stille og roligt bygger Viggo Steincke melodien op. Samtidig lader han eleverne komme til instrumenterne, som får ordre til at falde ind i melodien et efter et. Først kun med rytmen og næsten umærkeligt stigende i sværhedsgrad. Inden længe er alle grebet af arbejdet med rapnummeret. Viggo Steincke har i mange år arbejdet med elever og hans pædagogik nærmest leger skaberprocessen ind i eleverne. - Vi har behov for lidt computersound til disse linier. Hvordan skaber vi det, spørger han eleverne. - Det kan jeg gøre på elorglet, lyder det fra en elev, der halvejs gemmer sig bag instrumentet. - Lad mig høre, kommer det opfordrende fra Viggo Steincke. Inden længe er også disse toner på plads og indarbejdet i rapnummeret. Det er fedt Det er fedt at skrive rap og sætte musik til. Det har været en rigtig god formiddag, fortæller 12-årige Nikolaj Kjeldgård fra Korsholm. Han spiller elguitar i skolen og derhjemme. Han fik sin egen i julegave og håber at på plads på et guitarhold i musikskolen. - Nu skal jeg øve dette rapnummer. heldigvis kan jeg også øve derhjemme, så nummeret er helt på plads inden musicalen i uge 12.