Ratjonglører dyster i Aars

Motorsport Nordjylland er arrangør af det jysk-fynske mesterskab for rally-begyndere

Motorsport 26. september 2005 06:00

AARS: Klubrally er det første trin på stigen til at blive rallykører, og hvad man kan på dette niveau, kan publikum opleve i Aars i søndag 2. oktober. Her står Motorsport Nordjylland (MNJ) som arrangør af finalen i det jysk/fynske mesterskab (JFM) 2005. Og deltagerne i Jørgen Laursen Klubrally kæmper ikke blot om mesterskabsmedaljerne men også om adgangen til startplaceringerne i de danske mesterskaber. - I år har vi ikke haft kørere fra MNJ med fremme i JFM-serien, men senest har Martin Bjerre og Peder Kragh Olesen gjort sig flot bemærket i JFM Klubrally med deres Toyota Corolla GT, forklarer løbsleder Thomas Larsen. - Rallyparret koncentrerer sig nu om JFM for regionale rallies, men stiller formentlig til start i vores JFM-finale, tilføjer Thomas Larsen. Finjustering I klubrally lægges der vægt på, at deltagerne opøver evnen til at kontrollere bilens køreegenskaber under ekstreme betingelser. Derfor er forståelsen for finjustering af undervognen vigtig for at opnå topresultater i klubrally. - Deltagernes materiel vil være fuldt optimeret til JFM-finalen. Det betyder, at både fjedre og støddæmpere er checket hjemme i værkstedet. Desuden er dæksporing og trætte gummibøsninger også spottet ud, siger Thomas Larsen. Det allervigtigste i klubrally er dæktypen, og grundlaget for deltager-succesen gennem de sidste fem år i klubrally har været opdeling af mesterskabet i såkaldt klassede dæk samt frie dæk. - I de klassede klasser anvendes et dæk af mærket Falken med samme compound gennem hele sæsonen. Compound er den engelske betegnelse for dækblanding, og herved kan deltagerne koncentrere sig om køreegenskaberne frem for at bruge mange penge på dæk, forklarer løbslederen. 60 mandskaber Der forventes omkring 60 mandskaber til start til Jørgen Laursen Klubrally, som har udgangspunkt fra Industrikvarteret i Aars. Herudover omfatter løbet prøver i det vestlige Himmerland. - Næste step på rallystigen er regionale rallies. Mange af deltagerne er således rutinerede klubrally-mandskaber med mange års erfaring med håndbremsevendinger og avanceret svingteknik, supplerer viceløbsleder Bjarne Sørensen. Efter regionale rallies følger næste trin: DM-serien, hvor et af hoved-ikonerne er Martin Johansen og Karsten Isaksen i Opel Corsa Super 1600. På rekordtid har de unge rallykørere gjort sig kraftigt bemærket i "top tre". 12 prøver Jørgen Laursen Klubrally byder på 12 prøver, som er fordelt over seks prøveområder. Arrangementet er samtidig finale i Speed Nord, som køres mellem motorklubberne i den nordlige del af Jylland. - Af praktiske årsager bliver hver enkelt klubrally-prøve kørt to gange. Herved får kørerne mulighed for at optimere deres gennemkørsel, og samtidig skal der forholdsvis mange officials i sving for at tilsikre en fair og sikkerhedsmæssig forsvarlig afvikling. Specielt holdes der skarpt øje med, at deltagerne ikke kører utilsigtede genveje for at forbedre prøvetiden, tilføjer Bjarne Sørensen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...