Rebelsk Audi med kant

Den nye Q2 har et stort ego, er let på tå og rammer et hul i markedet for eksklusive højbenede biler

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Bagsædepladsen er tilstrækkelig. En sædebund med ?vinkel hjælper på hovedhøjden, som er ok.

BILER:- Den skal have attitude som en stor Audi Q7 og køre som en kompakt gokart. Meldingen fra Mattias Fink, der er chefdesigner for den nye Audi Q2, er klar i mælet, og for at understrege pointen står en lille fjernstyret racerbil på cafébordet få meter fra os.

Vi befinder os på et museum for moderne arkitektur uden for Zürich, hvor Audi har lagt præsentationen af den nye Q2, og Mattias Fink vil meget gerne fortælle om sin baby, der er noget så usædvanligt som en helt ny model i Audi-rækken.

Da vi er i Schweiz, er det nærliggende at sammenligne den nye model med Toblerone chokolade: Den har kant, er pakket stiligt ind, og så indbyder den til at gå til biddet.

Den nye SUV, der bygger på en forkortet A3-platform, er i landene omkring os prissat i samme luftlag som A3-modellen, der herhjemme starter ved 300.000 kr. Men de danske priser for Q2 er endnu ikke kendt.

Modellen rammer tidsånden lige i mellemgulvet, og hvis den danske Audi-importør kan fremtrylle fornuftige beskatningsværdier ved erhvervsleasing, som matcher A3’eren, kunne Q2’eren godt gå hen og blive en danskermodel, den har nemlig både udstrålingen, de indre praktiske værdier og køregenskaberne til det.

Hvad den ikke har i længden, som er beskedne 4,19 meter, er der i højde og bredde på modellen, der med sin sekskantede markante kølergrill, hærdebrede C-stolpe og bagende er så kantet som et rugbrød og ligner ikke ret meget andet på markedet. Hvilket altså også er meningen med Q2.

- Hvis du ser på en sten, som har ligget længe i vand, er kanterne slebet til. Men oprindelig havde stenen masser af kant og personlighed. Det er også tilfældet for Q2, og da det er en helt ny model, har vi kunnet skabe den uden at være bundet af andre Audi-modeller, siger Mattias Fink.

Mærket med de fire ringe har jævnligt fået kritik for at designe modeller, der er alt for ens. Mattias Fink afviser da også, at SUV-modellerne Q3, Q5 (der kommer i en ny generation til efteråret) og Q7 nu går den anden vej og stikker helt af. Men de får mere karakter og samme mere markante frontgrill. Hvilken vej mærket ellers vil gå afsløres, når Audis designboss Marc Lichte viser de nye A8 og A6 til næste år.

Her og nu går vi om bord i en Q2 i topversionen, som er udstyret med den 1,0-liters trecylindrede turbobenzinmotor på 116 hk, der bliver basismodellen. Den er som de andre testbiler proppet med nye styling elementer, som kan gøre Q2’eren mere personlig. Det gælder bl.a. dækslet på den bastante C-stolpe, der i stil med supersportsvognen, Audi R8, kan fås i en række farver og designs.

Ét stykke jern

Indstigningen er ligetil i bilen med lidt større - men ikke overvældende - frihøjde, som du sætter dig direkte ind i. Men bag rattet opleves Q2 med sit lave tyngdepunkt - helt i tidens ånd - mere som en stationcar end en SUV.

Den skinner igennem på vejen, hvor bilen føles som ”ét stykke jern”, hvor styretøj, gearskifte og den meget meddelsomme undervogn bare spiller på de snoede alpeveje mellem kobjælder og træhuse.

Vi har ikke samme hudløse og sjove oplevelse som i en A1, men er alligevel godt på vej - hjulpet af den let fræsende fornemmelse, som den trebenede og elastiske 1,0’er giver den 1300 kg lette bil i de første gear. Det er en motor, som passer godt til storbybilisten, mens den 1,6 liters diesel på 116 hk, vi også prøvede med sine 22,7 km/l, kunne være et bud til pendlerne.

Den lille benzinmotor har dog også har sine begrænsninger. Den er pakket godt ind, men den snakker med under acceleration, og så skal du arbejde flittigt med gearene, hvis der skal overhales på motorvejen, hvor vi skal op i omdrejninger for at få punch.

Her kunne et alternativ være 1,4 TSI motoren med 150 hk og et forbrug på 19,6 km/l.

Ellers byder programmet bl.a. på et udvalg, der i bedste Audi-stil både kan fås med S-tronic dobbeltkoblingsgearkasse eller Quattro firhjulstræk.

Kabinen byder på en nærmest perfekt kørestilling med godt udsyn og ok med luft. Bag rattet har vi udsigt til den logisk indrettede betjening fra A3, hvor de fleste funktionstaster ligger i et bånd i bunden af instrumentbordet, mens klimaanlæg- og ventilation er samlet i et område nedenunder. Det hele i den velkendte klippefaste Audi finish - dog skæmmet af hård industriel plast på dørbeklædningen.

Centralt troner info-skærmen, som er standard. Eneste lidt ulogiske placering er volumenknappen til radioen, der sidder underligt akavet til højre.

På bagsæderne har Audi skaffet mere hovedhøjde ved gamle tricks med at have en kraftig hældning på sædebunden. Det virker, så der er fint plads til højt hår, mens benpladsen lige kan gå an.

Bagagerummet er med sine 405 liter på linje 25 liter større end A3 Sportback. Det er også mere regulært og nærmest firkantet.

Til gengæld er udsynet bagud til siden elendigt, hvor den enorme C-stolpe kan skjule et helt Tour de France-felt. Designerens argument er, at den får bilens taglinje til se mere coupéagtigt ud. Men det er ikke godt for trafiksikkerheden.

Den nye model byder også på mulighed for en række af Audis avancerede sikker- og køresystemer som adaptive støddæmpere, og selvfølgelig Audis Virtuelle cockpit med komplet digital instrumentering.

På bundlinjen står en bil, som gaber bredt, og kan nå de yngre, som vil have en lille bil, der ligner en stor, og seniorer, som går efter den lidt højere indstigning.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.