EMNER

Rederier slås om medarbejderne

København, søndag /ritzau/ Succes har ændret de danske rederiers medarbejdersammensætning. Snart er der flere ansatte på land end til søs, og rederierne slås om de bedste shippingfolk. De danske rederier sejler i succes, og i 2005 ventes de at sejle cirka 140 milliarder kroner hjem til Danmark. Men rederierne har fået problemer med at skaffe danske medarbejdere nok til de traditionelle søfartsjob som i stigende grad outsources til udlandet - typisk Filippinerne. Men mens den danske sømand er på vej ud, så har succesen fået de unges øjne op for branchen som karrierevej på landjorden. Og det har rederierne brug for. Rederiernes shippingaktiviteter og kontorer på land vokser nemlig, og i dag er der næsten flere danske rederiansatte på land end til søs. Ifølge Danmarks Rederiforening beskæftiger danske rederier i dag cirka 30.000 medarbejdere på dansk territorium - heraf arbejder knap 15.000 på kontor. - Det er blevet sværere at få unge mennesker i Danmark til at tage ud at sejle i 3-5 måneder i træk. Det er der ikke mange, der gider i dag. Derfor bruger rederierne andre nationaliteter som menige sømænd, siger underdirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen. Samtidig er det danske lønniveau blevet for højt for de uuddannede søfolk, hvilket også er med til at sætte fart på udflytningen af sømandsjob. - Man kan godt kalde det outsourcing, men skibene sejler altså fortsat under dansk flag. Der er jo ikke tale om udflagning, hvor skibene forsvinder fra Danmark, siger Jan Fritz Hansen. Der er fortsat en relativt stor andel danskere - over 80 procent - blandt rederiernes søofficerer, som har ansvaret for skibene til søs. I kølvandet på rederiernes succes er der imidlertid også opstået en hård kamp om de dygtigste shippingfolk. Selv de store rederier udbygger deres elevuddannelser for at prøve at holde på folk. Samtidig har rederier som Norden, Torm, Clipper og A.P. Møller - Mærsk indført forskellige bonusordninger. Eksempelvis udbetalte Norden sidste år en halv årsløn i bonus til samtlige medarbejdere. Det var hverken som følge af fusion, opkøb eller frasalg, men udelukkende fordi rederiet havde haft et godt år. Rederiet Torm, der især gør sig inden for fragt of olie, benzin og gas, har også udbetalt forskellige bonusser til medarbejderne i de senere år. Men ifølge Anders Engholm, afdelingschef i Torm, er en bonuscheck ikke altid nok til at holde på medarbejderne. - Hvis de vil noget andet, og du ikke har mulighed for at tilbyde dem det, så er der efterspørgsel efter dem i et konkurrerende rederi. De dygtigste medarbejdere kan tillade sig at stille store krav. Sådan er situationen i øjeblikket, siger Anders Engholm, der har arbejdet meget med at optimere Torms elevprogram for at rederiet kan sikre sig de bedste shippingelever. I Torm kan man godt mærke, at det er blevet sværere at finde danske søfolk. - De unge mennesker er vant til at der sker noget, og at det gerne må gå lidt stærkt. Så er det altså svært at pille dem ud og sige, at de lige skal tage fem måneder i træk på en tankbåd, hvor de ikke ser land, siger Anders Engholm. /ritzau/