EMNER

Rederier tavse om piratangreb

København: Pirat-plagen ved de somaliske kyster har siden sommeren 2007 kostet danske rederier ekstra udgifter på omkring en milliard kroner. Og de har i langt større omfang været udsat for pirat-angreb, end det hidtil har været fremme. Det siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen. - Rederierne har en masse ekstraomkostninger til øget sikkerhed, højere forsikringer, uddannelse af besætninger, forsinkelser og mistede indtægter. Løsesummerne for de fem skibe, der har været kapret, er kun den mindste del af en milliard, siger Jan Fritz Hansen. Rederierne er grundigt trætte af bevæbnede pirater ved de somaliske kyster, og de har i langt større omfang være plaget af piratangreb end det hidtil har været kendt. Jan Fritz Hansen siger, at rederierne selv beslutter, om de vil orientere om kapringsforsøg. - Siden kapringen af Danica White i sommeren 2007, har omkring 12 dansk-ejede eller danskdrevne skibe været udsat for piratangreb i farvandene omkring Somalia, nogle er der blevet åbnet ild imod. Det er flere angreb, end der har været fremme, men det er helt op til rederierne selv, om de vil offentliggøre det, når deres skibe og besætninger har været udsat for forsøg på kapringer, siger Jan Fritz Hansen. Rederiet Shipcraft A/S valgte at fortælle om kapringsforsøget af MV Puma fredag morgen. Administrerende direktør i Shipcraft A/S Per Nykjær Jensen mener, at det kan skyldes flovhed over at være udsat for kapringsforsøg, at rederierne er tavse om det. - Efter kapringen af Danica White i 2007 var det meget fremme, at man ikke burde sejle i farvandene omkring Somalia med skibe af den størrelse, fordi de var mere udsat for pirat-angreb. Men piraterne tager jo alle de skibe, de kan slippe afsted med. Jo større skibe med store besætninger des større løsesum mener piraterne, de har udsigt til, siger Per Nykjær Jensen. Direktøren opfordrer sine rederi-kolleger til at fortælle offentligheden om kapringsforsøg. - Lad os få frem i lyset hvor stort problemet egentligt er. Ellers får hverken vi eller politikerne noget klart billede af det, siger Per Nykjær Jensen. Ifølge Danmarks Rederiforening besejles farvandene omkring Somalia hvert år af op mod 2500 dansk drevne eller danskejede skibe. Fem til seks skibe passerer Adenbugten i døgnet, mens omkring tre skibe om ugen passerer farvandet øst for Somalia. Tålmodigheden er dog sluppet op hos rederiet Shipcraft A/S efter kapringsforsøget af MV Puma. Rederiets skibe gennem Adenbugten får nu bevæbnede vagter om bord. - Vi har pligt til at passe på vores besætning og sikre, at nødhjælpen er tæt ved, når piraterne angriber. Derfor sætter vi bevæbnede vagter om bord, også for at sikre at piraterne kan holdes på afstand, indtil helikoptere når frem. Deres tilstedeværelse skal blot være forebyggende og afskrække piraterne ved i værste fald at kunne affyre varselsskud, hvis det viser sig nødvendigt, siger Per Nykjær Jensen, der er administrerende direktør i Shipcraft A/S. Vagterne skal ikke overtage soldaternes gebet med at skyde mod piraterne eller mod deres skibe. - I aftalerne med sikkerhedsselskaberne skal det mandat klart fremgå, siger Per Nykjær Jensen. Han skønner, at omkostningerne til bevæbnede vagter vil løbe op i godt 200.000 kroner per gennemsejling i Adenbugten./ritzau/