Rederiet Torm i økonomisk stormvejr

Danmarks næststørste rederi Torm kæmper for sit liv. Gælden i det gamle hæderkronede rederi, der blev stiftet i 1889, er på 10 milliarder kroner, og det hæmmer rederiets manøvredygtighed.

En af årsagerne til problemerne er, at Torm købte skibe, da prisen var meget høj.Arkivfoto
Virksomhedsøkonomi 1. december 2011 15:00

Børsværdien er fra april i år faldet fra 2,2 milliarder kroner til nu 200 millioner. Det er sket i takt med, at rederiet skar ned på forventningerne til bundlinjen og nu venter et underskud i 2011 på mellem en og halvanden milliard kroner. Krisen, der satte ind i 2008, og overkapacitet på tankskibe har sendt fragtraterne i bund, og rederiet tjener ingen penge til at kunne betale af på sin store gæld. Med den tabte børsværdi, manglende indtjening og store gæld er det svært for rederiet at tiltrække nye villige investorer. Rederiet planlægger at hente 1,5 milliard hos aktionærerne for at ride stormen af. Krisen gør, at rederiet også tager afsked med 50 af de 3300 ansatte. Rederiets administrerende direktør Jacob Meldgaard kom til rederiet i april 2010 fra en toppost i rederiet Norden. Han satte sig i direktørstolen efter, at krisen var sat ind, og han knokler nu næsten i døgndrift for at redde Torm ud af krisen. - Vi skal omstrukturere til den nye virkelighed. Torm er et gammelt dansk rederi, der gennem sine mere end 120 år har oplevet mange op- og nedture. Der har været gode tider. Der har været dårlige, siger Jacob Meldgaard. Stor interesse Direktøren tilføjer, at han oplever, at der er utroligt mange interessenter som kunder, leverandører og banker, nuværende og potentielle investorer, der er positive overfor, at der findes en samlet løsning. - Der er en meget konstruktiv og positiv dialog, og ud fra det tror jeg, at vi finder en løsning, så Torm er levedygtigt også under de nuværende svære markedsvilkår, siger Jacob Meldgaard. Torm forhandler blandt andet med sine 15 banker om ændrede kreditvilkår. Skal rederiet overleve, er det på bankernes nåde. Det siger senioranalytiker i Sydbank, Jacob Pedersen. - Inden rederiets årsregnskab om tre måneder skal der ligge en helt klar plan for, hvordan det kan ride stormen af. Bankerne skal give rederiet længere tid til at afvikle den store gæld, siger Jacob Pedersen. Senioranalytikeren mener, at bankerne formentlig også kommer til at købe op i de nye aktier, der tænkes udsted for at skaffe de 1,5 milliarder i kapitaltilførsel. - Dermed vil de også sidde med ved bordet i Torm, hvor beslutningerne træffes, siger Jacob Pedersen. Overmodig Årsagen til, at rederiet hænger i en tynd trosse er, ifølge Jacob Pedersen, at det var for overmodigt i de fede tider inden krisen. - De havde en frisk tilgang til tingene og var overmodige. De købte skibe, da prisen var meget høj. Samtidig blev der udbetalt milliarder af kroner i udbytte til aktionærerne, siger Jacob Pedersen. Kapitaludvidelsen vil kunne stække den græske hovedaktionær Gabriel Panayotides indflydelse. Han ejer i dag 52 procent af aktierne i rederiet. På flere generalforsamlinger har andre af de 16.000 aktionærer i rederiet givet udtryk for utilfredshed med, at der er udbetalt så store udbytter i en tid, hvor der var brug for konsolidering. Og hovedaktionæren må formentlig bære en del af skylden, mener de. De har dog ikke kunnet stille noget op. Men der kan være udsigt til ro på broen: - Emissionskursen på de nye aktier bliver nok omkring en krone. Der vil blive udsted så mange aktier, at grækeren nok ikke kan være med. Hans ejerandel af rederiet vil blive udvandet fra 52 procent til to-tre procent, siger Jacob Pedersen. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...