Reform vil ramme de nordjyske veje hårdt

Snekaos og dårligere service, frygter amtets vejmænd

Naturvidenskab 21. september 2004 06:00

NORDJYLLAND: En hylende nytårsstorm med store mængder sne 1. januar 2007 vil for alvor teste kvaliteten af kommunalreformen, der træder i kraft den dag. Resultatet kan let blive et trafikalt kaos langt værre end ellers, frygter vejmændene ved Nordjyllands Amt. Fra den dato bliver amtsvejvæsenet nemlig opløst, for i fremtiden skal de danske veje bestyres af de nye, større kommuner og staten. Hovedparten af de nuværende amtsveje, formentlig henved 80 procent, skal overtages af kommunerne, mens staten tager sig af resten. I forvejen driver staten motorvejene. Resultatet kan meget let blive en dårligere kvalitet til en højere pris, frygter Erik Axelsen. Som formand for vejmændenes afdeling i fagforeningen FOA har han sammen med sine kolleger søgt at råbe politikerne op, men hidtil uden at møde nogen synderlig forståelse. - Det er ikke vores ærinde at sige, at kommunerne ikke kan drive veje, for det kan de godt. Men vi er bange for, at det bliver meget uensartet, når mange kommuner skal finde ud af det i fællesskab, forklarer Erik Axelsen. Han er først og fremmest bekymret for vintertjenesten, men samtidig tvivler han på, at den almindelige vedligeholdelse kan fortsætte på samme høje, ensartede niveau. Driftsafdelingen på Vejkontoret under Nordjyllands Amt vedligeholder omkring 1250 kilometer amtsvej. Dertil kommer flere hundrede kilometer naturstier. - Og vi klarer det faktisk med få mennesker. Der er for eksempel kun en person til at administrere al belysning og en person, der sørger for, at alt vintergrejet er i orden. Vi er ikke nær så mange, som folk ofte tror, mener Niels Jørgen Jensen. Han udgør en af de såkaldte enkeltmandskolonner - dem er der 12 af, og de har hver ansvar for almindelig vedligeholdelse af omkring 100 kilometer amtsvej. De 12 udgør også de såkaldte syningsfolk; altså dem, der bliver sendt ud af vagtcentralen i vinterhalvåret, når en af mere end 30 målestationer viser frost eller anden risiko for glat føre. Døgnvagt Vagtcentralen styrer hele vinterberedskabet. Fra 1. november til 31. marts er centralen bemandet i 24 timer i døgnet syv dage om ugen - også på hellidage. Herfra bliver saltspredere og sneplove styret, det hele i samarbejde med naboamterne: - Hvis vi begynder at salte ved Frederikshavn, så går der besked til Viborg og Århus amter om, at de skal være opmærksomme, og de giver besked videre ned. Otte personer i alt koordinerer indsatsen i de syv jyske amter og på Fyn, forklarer Niels Jørgen Jensen. Sammen med kollegerne frygter han, at den smidighed og det overblik går tabt, hvis langt flere kommuner skal overtage det hele fra den ene dage til den anden. Sammen med kollegaen Jørgen Pedersen har Erik Axelsen og Niels Jørgen Jensen flere forslag til politikerne, der kan sikre niveau af veje og vinterservice: - Det bedste ville være at lade de nye regioner overtage amtsvejvæsenerne, men ellers kunne vi forestille os nogle fælles kommunale selskaber, siger Erik Axelsen. Grundlæggende har de alle tre - og deres kolleger - svært ved at se, hvordan vejtjenesten kan gøres bedre for de samme penge. Og deres egen fremtid har de ikke hørt en lyd om endnu. - Reformens ord om vejene er som at trække tænder ud uden at man ved, om man får noget bedre at bide med, mener Erik Axelsen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...