- Reformudspil modvirker inklusion
Længere skoledage uhensigtsmæssige for elever, som er afhængige af faste rammer, lyder det

Undervisningsminister Christine Antorini mener ikke, at det nye reformforslag for folkeskolen er dårligt for inclusion. Foto: Scanpix ScanpixDanmark
NORDJYLLAND:Regeringens udspil om flere undervisningstimer i folkeskolen er ikke til gavn for eleverne - og slet ikke for de svageste af dem. Det mener Bjarne Nielsen, som er formand for Pædagogiske Psykologers Forening. Det skriver NORDJYSKE Medier.
- De længere skoledage vil være præget af flere skift mellem lokaler og forskellige lærere, og det er uhensigtsmæssigt for de elever, som er afhængige af faste rammer, få voksenrelationer og få kammeratlige relationer. Det rammer lige i den gruppe, som er målgruppen for inklusion, forklarer Bjarne Nielsen til NORDJYSKE Medier.
Han er bekymret for, at tiltagene i den nye folkeskolereform vil gøre det sværere for de socialt og bogligt svage elever at tage del i den almindelige undervisning.
- Min største bekymring er helt klart, at vi taber de svageste elever. De resterende skal nok klare sig, uanset nærmest hvad vi finder på at udsætte dem for, siger han.
- Der er nogle børn, der bliver glemt i det her. Og jeg tror, vi om nogle år vil få historiens dom, siger Bjarne Nielsen.
Nødvendig støtte er klar
Børne- og Undervisningsminister Christine Antorini (S) påpeger, at der vil være støtte til elever med særlige behov. I dag bruges godt 30 procent af folkeskolens samlede budget nemlig på specialundervisning. Regeringen har med sin inklusionsindsats et mål om, at en del af de penge fremadrettet bruges i den almindelige undervisning.
- På den måde kan vi give den rigtige støtte til de børn, der har behov for støtte. Man kan for eksempel lave nogle mindre miljøer, så de har en del af undervisningen med færre elever. Hvor der er mere ro, men hvor de stadig er en del af et klassefællesskab, siger hun.
Men penge er ikke nok, mener Bjarne Nielsen.
- At overføre penge fra en konto til en anden ændrer ikke noget i sig selv. Det skal omsættes til kompetencer, før vi kan se en forskel, siger han.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.