Regning med rytme

Voksne var på skolebænken på Rudolf- Steiner-Skolen

Skolevæsen 9. februar 2003 07:00

AALBORG ØST: Faget regning tog en uventet drejning for den gruppe voksne, der i går havde sat sig på skolebænken i Rudolf Steiner-skolen i Aalborg Øst. Det skete, da lærer Agnete Fredslund bad dem rejse sig og stille i rundkreds, og så skulle der klappes og trampes rytme til den lille tabel. - Det er godt at bevæge kroppen, eleverne lærer at koncentrere sig og opleve, at de er en del af helheden samtidig med, at de lærer at tælle, siger Agnete Fredslund. Rudolf Steiner-Skolen på Tornhøjvej holdt i går åbent hus, hvor der blev leget skole med de voksne. - Det er i denne tid, at mange forældre afgør hvilken skole deres børn skal gå i efter sommerferien, og derfor vil vi gerne nu give dem et indtryk at, hvad Rudolf Steiner-Skolen står for. Det mener vi, forældrene kan opleve ved selv at prøve undervisning, siger lærer Morten Eld. En del forældre lagde i løbet af lørdagen vejen forbi skolen, hvor de efter en introduktion til den særlige pædagogik, skolen kører med, også i praksis fik mulighed for at opleve undervisning på egen krop. - Det er barnets udvikling, vi har i centrum, og det er ikke blot den intellektuelle udvikling men også den følelsesmæssige. Vi lægger vægt på kunstneriske aktiviteter og på arbejde med forskellige former for håndværk, og de almindelige skolefag som f.eks. dansk, regning og geografi foregår på en anden måde end i folkeskolen. Interessen for faget skal være det bærende. Det vigtigste skal ikke være, at eleverne skal til eksamen. Vi har ikke karakter, men eleverne får vidnesbyrd, hvori vi siger noget om deres udvikling på det faglige og sociale plan, siger Agnete Fredslund. Efter at forældrene hos hende havde haft regning for de første klassetrin, kunne de f.eks. deltage i maling for 5. klasse. Skolen har 85 elever, og den håber med arrangementet i går, at det antal måske kan stige.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...