Rejsebureau holder på dine penge

Du risikerer en langvarig kamp mod det største rejsebureau på nettet

Expedia er for langsom til at betale kundernes penge tilbage. Arkivfoto

Expedia er for langsom til at betale kundernes penge tilbage. Arkivfoto

DANMARK:Hvis du bestiller din rejse hos verdens største rejsebureau på nettet, og rejsen bliver aflyst, risikerer du en langvarig kamp. Det kan tage måneder at få pengene tilbage.

Allan Beenfeldt bestilte i begyndelsen af december en rejse til London hos rejsebureauet Expedia, men bureauet kom til at lave fejl, så han skulle have sine penge tilbage.

Det anerkendte Expedia, og så burde det jo ikke tage lang tid at refundere pengene, mener han.

- Jeg regnede med, at det var en formsag, og det ville der måske gå et par dage med, siger Allan Beenfeldt, der er bilforhandler på Amager. Men næsten fire måneder efter, at han blev lovet pengene tilbage, har han stadig over 3.000 kroner til gode hos Expedia.

- Jeg er helt sikker på, at hvis jeg ikke selv presser på hele tiden, så får jeg ikke de penge. Det er min egen oplevelse, siger han til DR-programmet Kontant.

Urimelig ventetid

Den 58-årige bilforhandler har ellers utallige gange - både på telefon og mail - forsøgt at trænge igennem hos Expedias kundeservice.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk bør kunden i en sådan type sag, hvor begge parter er enige, højst vente én til to uger.

- Det er en fuldstændigt urimelig ventetid, han (Allan Beenfeldt, red.) har, og det bør ikke være muligt, siger Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.

Expedia er verdens største online rejsebureau. Selskabet er amerikansk ejet og står også bag andre kendte rejsesider som Hotels.com og Tripadvisor.

Hvis man tjekker de mange anmeldelser på nettet, lader der til at være et mønster i klagerne - både i Danmark og mange andre lande.

Mange klager

Der er således rigtig mange kunder, der klager over, at Expedia tilbageholder deres penge - vel at mærke i sager hvor Expedia anerkender, at kunderne skal have penge tilbage.

Faktisk risikerer kunderne ifølge Expedias betingelser at måtte vente helt op til seks måneder på at få deres tilgodehavende. Men det holder ikke, mener Forbrugerrådet Tænk.

- Hvis man vender situationen rundt og siger, at vi fik et girokort på noget, vi skulle betale, jamen, tænk hvis vi så fik at vide: Du kan bare betale inden for det næste halve års tid. Den situation kunne vi jo slet ikke forestille os, siger Anja Philip.

Det hjalp at true

Hvis du havner i en situation, hvor et firma uretmæssigt tilbageholder dit tilgodehavende, kan du klage til Forbrugerklagenævnet eller Pakkerejse-ankenævnet, eller du kan prøve at gøre indsigelse over for din bank. En anden mulighed er at klage offentligt.

Det gjorde en anden Expedia-kunde, som DR Kontant har talt med. Louise Wiborg Olson ventede tre måneder på at få sine 5.000 kroner, og først da hun gik ind på Expedias Facebook-side og truede med bål og brand, fik hun sine penge.

Lover forbedringer

Expedia erkender over for Kontant, at de to kunder har måttet vente alt for lang tid på at få deres penge. Rejsebureauet beklager i en mail, at Allan Beenfeldts refundering er blevet ”ekstremt forsinket”.

Ifølge Expedia har han dog kun 1.200 kroner til gode, som vil blive udbetalt inden for 10 dage. Og så lover Expedia ham en kompensation, der ”overstiger værdien af refunderingen”.

Om Louise Wiborg Olson skriver Expedia, at hun har været udsat for ”usædvanlig dårlig kundeservice”.

I begge sager er der ifølge Expedia tale om menneskelige fejl, og de er ikke et udtryk for, at bureauet har et generelt problem med forsinkede tilbagebetalinger, hedder det i mailen.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden