Retspleje

Rejsebureauet Joy Travel tæt på konkurs

Rejsegarantifonden ser ikke behov for strengere krav til rejsearrangører

KØBENHAVN:Rejsebureauet Joy Travel har store økonomiske problemer og erklæres formentlig konkurs i Sø- og Handelsretten i dag, onsdag. Knap 600 gæ-ster er strandet i Grækenland og Tunesien. Det oplyser Bent Mebus, formand for Rejsegarantifonden til Ritzau. Joy Travel indgav i går konkursbegæring og underrettede selv Rejsegarantifonden om de økonomiske problemer. Rejsegarantifonden samarbejder nu med selskabet om at få gæsterne hjem fra de græske øer Kreta og Lesbos samt Tunesien. De første omkring 200 chartergæster skal efter planen hjem allerede i dag, onsdag, og kommer sand-synligvis hjem med de planlagte fly. Også for de øvrige gæster forsøges det at fastholde den oprindelige rejseplan, oplyser Bent Mebus. Første krak i 2006 Bag Joy Travel står besty-relsesformand Henning Brundstedt, der tidligere er gået konkurs med en række rejsebureauer blandt andet Alfa Rejser, Globus Rejser, Jetset og Ekko Rejser. - Jo, han har prøvet det før, lyder det lakonisk fra Bent Mebus. Rejsekrakket er det første store i 2006, der ellers har været forrygende for branchen. Og Stig Elling, salgschef for landets største rejsearrangør Star Tours, undrer sig over, hvordan det kan lade sig gøre at gå konkurs, når branchen i den grad er inde i en højkonjunktur. - Hvis man ikke kan drive rejsebureau nu, kan man ikke drive rejsebureau på noget tidspunkt. Det virker useriøst, siger Stig Elling. Formanden for Rejsegarantifonden Bent Mebus vil ikke kommentere baggrunden for den forestående konkurs. - Nej, jeg vil ikke give et gæt på baggrunden for, at netop Joy Travel går konkurs, siger Bent Mebus. Strammere lovgivning I 2004 strammede politikerne lovgivningen, så Rejse-garantifonden fik mulighed for at stille øgede garantikrav til rejsearrangører. Den mulighed har fonden benyttet i en række tilfælde - blandt andet over for netop Joy Travel, der ifølge Bent Mebus har fået stillet ”betragteligt øgede krav”. Præcis hvor meget Rejse-garantifonden har krævet af Joy Travel, ønsker Bent Mebus ikke at kommentere. - Men det er formentlig nok til, at vi ikke kommer til at lide tab, siger Bent Mebus, der samtidig erkender, at det får de chartergæster, som har købt rejser hos Joy Travel ingen umiddelbar gavn af. I dag er det ikke muligt for forbrugerne at se, hvilke selskaber som Rejsegarantifonden stiller ekstra krav til. - Det ville jo være en ren gabestok, siger Bent Mebus, der umiddelbart er godt tilfreds med stramningerne fra 2004, der efter hans mening giver en meget god beskyttelse mod konkurser. Således mener han ikke, at der for eksempel er brug for at kunne fradømme en person retten til at drive rejsevirksomhed. - Det er jo en politisk af-vejning. Man fradømmer jo så en person muligheden for at udøve et erhverv, som han har en uddannelse i. Det er domstolene, der plejer at tage stilling til sådan noget på basis af en lovregel. Men en sådan lovregel har vi ikke. Og der kan ikke opstilles garantier for, at man går konkurs. At man så gør det et par gange kan jo være tilfældigheder, siger Bent Mebus. I februar krakkede det lille rejsebureau Valdemar Shipping & Travel Agency - i fjor blev seks rejsearrangører erklæret konkurs. Sagen behandles i dag, onsdag, i Sø- og Handelsretten./ritzau/