Reklame hitter på nettet trods diskvalifikation

Sexet video populær på nettet trods udelukkelse i markedsføringskonkurrence på Aalborg Universitet

Helle Nørrelund Sørensen
helle.norrelund.sorensen @nordjyske.dk
- Det vigtigste har været, at folk reagerede på videoen - uanset om de syntes, den var sjov eller forargende. Bare de ikke var ligeglade. Det er det værste, der kunne ske med en reklame, mener producenterne bag den forbudte video, Tue Jepsen (t.h.) og Dennis Guldbrandsen. Foto: Niels Brun Meredin
EMNER 22. september 2009 06:00

NORDJYLLAND: - Videoen sender ingen budskaber om indlæring, faglighed eller forskning på Aalborg Universitet. Det er beskeden fra Allan Clausen, informationsmedarbejder på Aalborg Universitet, om en reklame, som to studerende har lavet i forbindelse med en markedsføringskonkurrence af AAU. Videoen viser en ung fyr i et formelt jakkesæt og sixpence-hat, der går rundt på campus og gnider underlivet op ad alt fra bogreoler til cykelstativer. Det seksuelle indhold har fået AAU til at diskvalificere bidraget i konkurrencen. Men siden udelukkelsen er videoen blevet set over 80.000 gange på internettet, blandt andet på hjemmesiden youtube.com. Samtidig er vindervideoen kun blevet set 241 gange på samme hjemmeside. Det høje seertal af den forbudte video får dog ikke AAU til at se anderledes på konkurrencebidraget. Betingelserne var en reklame med kant, men uden overdreven brug af sex og alkohol som virkemiddel. Og det havde den nu udbredte reklame, mener Allan Clausen. - Man kan godt synes, at reklamen er komisk og pudsig, men den siger ikke noget om Aalborg Universitet som et uddannelsessted. Vi skal markedsføre os på at være en seriøs studie- og arbejdsplads, der er støttet med borgernes skattekroner, og det gør vi ikke ved at fokusere på sex uden nogen kunstnerisk nødvendighed, siger han. Uhøjtideligt uddannelsessted Idéen med reklamen var ifølge producenterne, Dennis Guldbrandsen og Tue Jepsen, at nedbryde barrierer, der kan være blandt unge ved at søge ind på universitetet. - Vi har villet vise, at det ikke er så højtideligt at gå på universitetet, som det tit bliver signaleret. Derfor valgte vi at tage det formelle udtryk med en mand i jakkesæt og lade ham tage fis på hele universitetet ved seksuelt at kaste ham over alt, hvad der er og står på Campus. På den måde symboliserer vi, at det også er sjovt at gå her. Det, tror vi, fanger mange unge, der måske er nervøse for at skulle starte på universitetet, siger Tue Jepsen. Konkurrencen lagde op til, at videoen skulle bruges til såkaldt viral markedsføring. En reklameform, hvor bagmanden ikke kan styre, hvor og hvornår reklamen bliver set eller hørt. To'er på vej Det må siges at være lykkedes med det store seertal på internettet, men producenterne så nu helst, at det var med AAU's anerkendelse. - Vi vil meget gerne reklamere for Aalborg Universitet. Derfor har vi også lavet en to'er for at vise, at det ikke bare var et skørt påfund, men at vi virkelig mener det, siger Tue Jepsen. De to videomagere har planer om at lave en tredje video ud fra samme koncept, men uden for Aalborg Universitets rammer. Både Tue jepsen og Dennis Guldbrandsen er netop blevet færdige som kandidater i Interaktive Digitale Medier ved Aalborg Universitet.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...