Reklamer for cd'er virker ikke mere

Pladeselskaberne slår bremserne i

Aalborg 1. marts 2003 07:00

KØBENHAVN: Landets tv-seere er færdige med at blive tæppebombet med reklamer for nye cd'er i fjernsynets reklameblokke. Pladeselskaberne erkender nu, at de har oversvømmet musikkøberne med tv-reklamer i en sådan grad, at de efterhånden ikke længere har nogen syndelig effekt. Derfor vælger mange af selskaberne fremover at spare millionerne og i stedet prøve at finde andre måder at sælge varen på på det meget trængte danske musikmarked. En optælling af musikreklamerne i de danske medier sidste år, som analyseinstituttet TNS Media Intelligence/Gallup Adfacts har lavet for NORDJYSKE Stiftstidende, viser, at pladeselskaberne i 2002 brændte 327,3 millioner kroner af på reklamer - hovedsageligt på tv. Men året før var tallet 471,5 millioner kroner, så der er tale om en nedgang på cirka 30 procent. - Det var simpelt hen gået over gevind med musikreklamerne, og jeg tror, det var kommet så vidt, fordi det efterhånden var meget sparsomt med musikprogrammer i fjernsynet. Det har betydet, at vi har haft svært ved at gøre kunderne opmærksomme på ny musik, siger direktøren for pladeselskabet EMI-Medley, Michael Ritto, der også er formand for pladeselskabernes brancheorganisation IFPI Danmark. I første omgang virkede reklamerne, men efterhånden som masser af musikalske navne blev promoveret i reklameblokkene, druknede budskaberne også, forklarer han. - Nu går vi ind og vurderer hver enkelt kunstner, for Nik & Jay og Helmut Lotti skal jo ikke sælges på samme måde. Hvis man vil nå folk over 40 år med en cd, kan reklamer stadig være en god ting, men det kan også lade sig gøre at sælge musik uden. Godt sælgende cd'er sidste år som Saybia, Nik & Jay og TV-2 har vi for eksempel ikke lavet tv-reklamer på, påpeger Michael Ritto. I denne uge har EMI-Medley otte af de 10 øverste pladser på den danske album top 40. Heller ikke her er en eneste af cd'erne blevet præsenteret i fjernsynets reklameblokke. Også hos pladeselskabet CMC i Aalborg har man trappet ned på annonceringen. Her er strategien at vælge nogle færre cd'er ud og så i stedet gøre noget ekstra ud af lanceringen af dem. Som det for eksempel sker med reklamen for Grethe Ingmanns hits lige nu. - Pludselig var der så mange, der gjorde det, at musikreklamerne druknede, og vi fik mindre ud af det, lyder det også fra Stig Ulrichsen, der er promotionmedarbejder hos CMC. LevGodt side 5

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...