Skolevæsen

Reklamer på legepladser

LEGEPLADSER:I Frederikshavn Kommune kører der i øjeblikket en debat, om der må være reklamer på skolernes legepladser eller ej. I Kommunen findes der ca 240 legepladser, der næsten alle er helt eller delvist er finansieret og drevet for offentlige midler. Med stor opbakning af mange frivillige, sponsorstøtte e.t.c. Legepladserne vokser i omfang og kvalitet. Ligeledes er hockey og skateboardbaner på vej ind til de lidt større børn. Og fortsætter vi lidt op i årgangene kommer klatretårne, alle former for idrætsanlæg m.m. I familier med børn og have, er det ikke noget særsyn at der både er legeplads, svømmebassin i forskellige udgaver og trampolin. Tager familien på ferie er der legepladser overalt. Ikke mindst på campingpladser der næsten har indrettet sig som små ferielande for børn. For slet ikke at tale om Fårup Sommerland, Lalandia og alle de andre store mega aktivitetsområder for børn. De største ”legepladser” af alle, skovene og strandene er dog stadig de mest besøgte. Når alt dette er remset op forstår jeg slet ikke påstandene om, at dagens børn bruger alt deres fritid foran en eller anden form for skærm ! Midt i det hele dukker der en debat op i Børne-og Ungdomsudvalget om sponsor finansiering af legepladser på skolerne. En næsten pseudoagtig diskussion om hvorvidt man kan afholde børn fra at få reklamer på nethinden, jævnfør overstående overflødighedshorn. Det er ganske alvorligt, at flere og flere børn bliver henvist til specialundervisning, institutioner og tvangsanbringelser uden for eget hjem. Havde det ikke været bedre om Børne- og Ungdomsudvalget havde forholdt sig til, hvordan de kolossale legetilbud kunne bearbejdes. Få voksen kontakten ind i billedet og brug den ud fra en samlet forebyggende vinkel. Sådan en debat havde givet mening og haft niveau. Om der på et legetårn på en skole i Kommunen står ”Brugsen” eller ”Nordjyske Bank”, er jeg græsk katolsk overfor. Og det burde Børne-og Ungdomsudvalget også være.