Rekordsikker familiebil

Renault Espace opnår det hidtil bedste resultat i anerkendt crashtest - andre biler blev også testet

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Resultatet for Mazda 2 er grundlæggende flot, men mangler de sidste point i kategorien sikkerhedsudstyr for at kunne opnå fem stjerner.

EUROPA:Bilfabrikkerne jonglerer efterhånden helt virtuost med avanceret redningsudstyr som selvtænkende airbags, assistentsystemer og knaldhårde kabiner pakket ind i bløde deformationszoner.

Indsatsen har givet bonus i den seneste Euro NCAP sikkerhedstest, hvor den store Renault Espace har fået topkarakteren, fem stjerner.

Skulle uheldet være ude, sidder man i bilen, der er sluppet fra den skrappe Euro NCAP crashtest med det hidtil bedste resultat og ikke én løftet pegefinger. Det giver ro i sjælen - især hvis Espace bruges til det, den er beregnet til: Transport af mor, far og en hel masse børn.

- Renault Espace er et fransk flagskib, hvor der ikke er sparet på noget heller ikke sikkerheden. Ikke mindst på barnesikkerheden imponerer den, hvilket er vigtigt for en MPV som denne, der kan være interessant for børnefamilier.

En anden prisklasse

- Det samme gælder den genoplivede Suzuki Vitara, som især udmærker sig i den krævende sidekollision og pæletest, siger FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Den nye Vitara er samtidig en bil i en noget anden prisklasse omkring 200.000 kr., mens Espace koster i nærheden af en halv million kr.

Der er testet en topudgave af Espace med en aktiv nødbremse, vognbaneassistent og fartbegrænser.

Renault Espace er flot udrustet med hensyn til sikkerhed. Særligt systemet, der genkender vejskilte med hastighedsgrænser, og som kan begrænse bilens hastighed til det aflæste niveau, er banebrydende, mener FDM.

Også Vitara er testet i en topudgave med en aktiv nødbremse og fartbegrænser. Resultatet er meget flot og vidner om en sikker bil. Bemærk, at ikke alle udgaver af Suzuki Vitara er udrustet med samme udstyr, og nogle udgaver vil derfor ikke kunne opnå en lige så fin karakter, noterer FDM.

Desværre er sikkerhedsudstyret ikke standard i alle udgaver.

Nødbremse afgørende

Til gengæld må Fiat 500X og Mazda 2 køre hjem med fire stjerner, som dog også er ganske pænt. I begge tilfælde er det fraværet af et automatisk nødbremsesystem (AEB), der gør, at resultatet ikke lander på fem stjerner.

- En automatisk nødbremse fås dog som tilkøb til både Mazda 2 og Fiat 500X, men da det ikke forventes at blive installeret i tilstrækkeligt mange af de to biler, er de testet uden. Ærgerligt, for det havde formentlig udløst den femte stjerne.

Derimod er det ikke alle udgaver af Suzuki Vitara, der fås med automatisk nødbremse, hvilket betyder, at den i de laveste udstyrsniveauer kun kan få fire stjerner, siger Søren W. Rasmussen og tilføjer:

Som bilkøber skal man derfor være opmærksom på, hvilket sikkerhedsudstyr den enkelte bil har, da det efter den nye sikkerhedstest kan være afgørende for, hvor mange Euro NCAP-stjerner bilen har.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.