Rektor kræver ændringer

Hele uddannelsesområdet skal omstruktureres, hvis ikke de sidste orkesterinstrumenter skal forsvinde fra Nordjysk Musikkonservatorium, mener konservatoriets rektor]

Musik 3. juni 2003 08:00

AALBORG: - Jeg tror, det er slut med orkesterinstrumenter her på musikkonservatoriet, hvis ikke der bliver lavet en strukturændring. Rektor Jens-Ole Blak er ikke i tvivl. Der skal ske noget, og der skal ske noget ]snart], hvis de otte orkestermusikere, der for tiden er under uddannelse på Nordjysk Musikkonservatorium i Aalborg, ikke også skal blive de sidste. Kulturministeriets beslutning fra 1995, der pålagde Nordjysk Musikkonservatorium at uddanne musiklærere og lade de store konservatorier tage sig af de ”rigtige” musikere, skal laves om, hvis der fortsat skal uddannes orkestermusikere i Nordjylland, mener Jens-Ole Blak. Han mener, at en løsning er at give de små konservatorier lov til at uddanne musikere, som ikke nødvendigvis får titel af ”pædagog”. - Titlen på vores klassiske uddannelser er musiklærer. Man bliver naturligvis også en veluddannet musiker her på musikkonservatoriet, men selve titlen skræmmer mange væk, forklarer han. - Hvis et ungt menneske har kæmpet i mange år for at blive dygtig på sit instrument, drømmer man ikke om at blive musiklærer. Man drømmer om at blive musiker, om at komme til at sidde i et symfoniorkester. Derfor søger de unge naturligvis ind de steder, hvor de kan blive uddannet musiker - det vil sige i Århus og i København. Det kan jeg sagtens forstå, siger han. Omfattende ændringer At de fleste musikere i sidste ende alligevel bliver undervisere, enten på fuld tid i musikskolerne eller ved siden af et orkesterjob, betyder ikke noget for ansøgerne, forklarer Jens-Ole Blak. - Der er et eller andet hos de unge, der gør, at de ser pædagogikken som et b-produkt. Men selv de dygtigste musikere bliver opsøgt af folk, der vil lære af mesteren. Så selv for de dygtigste var det måske ikke nogen dårlig idé, at de også lærer lidt om pædagogik. Men sådan ser de selvfølgelig ikke på det, når de skal vælge uddannelsessted, siger den nordjyske rektor. Han foreslår en række omfattende ændringer inden for uddannelsesområdet, hvis den nuværende udvikling skal vendes: ]] ]Alle klassiske musikstuderende skal have en smule undervisning i pædagogik, uanset hvilket konservatorium de studerer ved. ]] ]De studerende skal først vælge, om de vil have ekstratimer i pædagogik, og dermed uddannes til musiklærere, efter nogle års studier. ]] ]De små konservatorier, Nordjysk og Vestjysk Musikkonservatorium, skal være ene om at tilbyde den femårige musikpædagoguddannelse. Studerende skal kunne blive overført fra andre konservatorier, hvis de vil være musikpædagoger. ]] ]Fælles optagelsesprøve til alle konservatorierne og i det hele taget større muligheder for at skifte mellem de forskellige skoler. Skriften på væggen Ændres situationen ikke, risikerer vi ifølge Jens-Ole Blak, at orkestermusikerne er forsvundet om få år, og det vil få en række negative konsekvenser for såvel konservatoriet som for hele Nordjylland og den musikalske fødekæde, mener han. - For konservatoriet vil det først og fremmest være ærgerligt. Især for de klassiske pianister og sangere. I deres uddannelse har de brug for orkestermusikere at spille sammen med, forklarer han. Men det er de kommende generationer af musikere og hele det nordjyske musikliv, der kommer til at lide mest, mener Jens-Ole Blak. - Mange af vore studerende er fra landsdelen, og mange bliver boende her, når de er færdige med uddannelsen. Det betyder utroligt meget for det nordjyske musikliv, at der er dygtige og veluddannede lærere, der kan undervise på musikskolerne og motivere de unge til at holde fast ved musikken. ]

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...