Biler

Renault lader op til offensiv

Ny Laguna skal være ¿premium brand¿ på linje med f.eks. Audi

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Familie-containeren Kangoo er større og mere strømlinet. Det er endnu uvist, om den kommer til Danmark.

Der bliver drømt søde drømme om ny fransk storhed i Renaults hovedkvarter. Spydspidsen i offensiven er den nye Laguna, som sløret blev løftet for på Frankfurt-biludstillingen. Målet for topchef Carlos Ghoshn er, at Renault bliver et ¿premium brand¿ med kvalitet på linje med for eksempel Audi, og Lagunaen er ifølge Renault med et godt stykke. Renault præsenterede både den fem dørs hatchback og stationcaren, men ikke mindst en konceptbil af en elegant coupé. Umiddelbart ligner den tredje generation af Laguna sig selv, selv om linjerne er strammet op. Typisk fransk Det er stadig et typisk fransk design, som helt klart vil gøre sig til statelig kørsel på Champs Elyssé eller på en fransk picnic med bagagerummet fuldt af baguettes. Spørgsmålet er så, hvordan den nye udfordrer i firmabilklassen tager sig ud over for de især tyske konkurrenter. Umiddelbart virker finishen overbevisende og indendøre åbenbarer sig et helt germansk udseende instrumentbord med stilrene linier og lækre materialer. Og pladsen er fin for og bag i bilen, som er vokset en tand, men har tabt 15 kilo ved brug at lettere materialer. Det bliver interessant at følge om Renault nu endelig har fået fat ved roden, og gjort endegyldigt noget ved sit image som en af klassens mest fejlplagede. Sikkerheden er at af midlerne til at rykke. Lagunaen var den første bil nogensinde som fik fem stjerner i Euro NCAP-testen. Den position skal bl.a. en ny type mere effektive airbags med dobbelte trykkamre være med til at fastholde. Bredt motorprogram Dansk introduktion forventes til januar. Her kommer Lagunaen umiddelbart med en 1,6 liters motor på 110 heste og en 2,0 med 140 heste samt en turboladet ditto med 170 heste. Den får senere følgeskab af en GT-model med 205 hidsige af slagsen. Dieselprogrammet lyder på en 1,5 dCi med 110 heste samt en 2,0 dCi med 150 heste. Den danske import er i øjeblikket i et vadested, fordi den overgår fra Volvo Danmark til et nyt Renault-selskab. Derfor er det endnu sparsomt med oplysninger om priser og udstyr i Lagunaen, der kommer med til kåringen af årets bil. Det franske mærke viste også den nye udgave af familiecontaineren Kangoo. Den er nyeste og mere strømlinede aftapning er vokset med hele 18 centimeter, og er nu 4,213 meter, og den kan byde på et 660 liters bagagerum. Lige som Lagunaen kan den leveres med et nyt type klimaanlæg, som sørger for at fordele varme eller kulde bedre i hele kabinen. Det er dog uafklaret, om den kommer til Danmark.