Rendyrket pendlerbil

Da Lupo 3L i foråret 2000 blev introduceret på det danske marked, var der kø hos forhandlerne. Men hvorfor? Jo, den var på alle måder - og er stadig - banebrydende. Så banebrydende, at den fik en lov opkaldt efter sig og fik et solidt nedslag i registreringsafgiften. Årsagen var naturligvis, at den som den eneste bil hidtil kører 33.3 kilometer på en liter diesel. I sandhed bemærkelsesværdigt. Her fire år efter introduktionen er bilen stadig efterspurgt, selv om mange af de mere konventionelle dieselbiler puster den i nakken. At bilen så kan være relativ dyr at holde kørende, fordi dens komponenter, som eksempelvis bremser og dæk er specieldesignet til Lupo 3L, er en anden sag, der forstyrrer den ellers glimrende totaløkonomiske betragtning. Bilen er mildest talt skrabet indrettet og noget så elementært som servostyring findes ikke i bilen. Bagagepladsen er også forsvindende lille, og der er ikke mulighed for at montere anhængertræk. Men trods de irriterende mangler, er bilen en rendyrket pendlerbil. På motorvejen er den støjsvag, og så er den tilmed hurtig.