Reparation frem for nykøb

Man kan med fordel spare penge ved at reparere gamle ejendele som barnevogne og plæneklippere fremfor at smide væk og købe nye

NORDJYLLAND:Hvad gør man, når el-kedlen, rollatoren, barnevognen eller plæneklipperen er gået i stykker? Vi smider stadig mere ud, men ikke kun fordi vi tror, det er for dyrt at få repareret. Det er simpelthen vanskeligt at finde en reparatør. Telefonbøgerne og de gule sider på nettet er sjældent særligt hjælpsomme redskaber til at finde en reparatør. Både fordi de er uoverskuelige, og fordi mange mindre virksomheder ikke annoncerer. Det førte for små to år siden til oprettelsen af hjemmesiden www.reparationsguiden.dk . Et initiativ udsprunget af Miljø- og Energicenteret i Tåstrup, men støttet af Håndværksrådet og Forbrugerrådet og i starten finansieret af den nu nedlagte Grønne Fond. - Der er helt klart penge at spare, uanset om det er den røde lampe på kaffemaskinen, der ikke virker, eller om det er billedrøret, der er gået på tv'et. For mange mennesker har det dog været et problem at finde ud af, hvor man skulle gå hen og få repareret sine ting. Når man spørger i forretningen, får man ofte at vide, at det bedre kan betale sig at købe noget nyt, forklarer Mette Boye, miljø- og sundhedspolitisk medarbejder i Forbrugerrådet, om baggrunden for at gå ind i arbejdet med en forbrugerguide. Den ellers ikke særligt kendte guide er landsdækkende og viser vej til 3.000 reparatører af alt fra lystbåde til persienner. I løbet af de små to år har godt 28.000 besøgt hjemmesiden, der ikke har råd til at annoncere for sig selv. Det er i øvrigt gratis for firmaerne at blive optaget i guiden. - Med nedlæggelsen af Den Grønne Fond har vi et finansieringsproblem, men vi søger i øjeblikket støtte blandt kommunerne, og da det er et meget beskedent beløb, der er nødvendigt, er vi fulde af fortrøstning, siger projektkoordinator Pia Gade fra Miljø- og Energicenteret. Momsen på reparationer Hun er fortaler for, at man burde fjerne moms på reparationer - en holdning som Håndværksrådet støtter - for at motivere danskerne til ikke kritikløst at smide ting med småfejl ud. - Vi har været med i reparationsguiden i et års tid, vi har lynende travlt, og en del af vore kunder kommer langvejs fra, men de fortæller jo ikke, om de er blevet opmærksomme på os via reparationsguiden, fortæller Ole Storm fra Oles Servicecenter i Assens, hvor man kan få lavet fodtøj, lædervarer, repareret låse, graveret, isat lynlåse, slebet knive og haveredskaber og meget mere De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at de danske husholdninger i 2000 smed 1,6 millioner ton ud med dagrenovationen og 730.000 ton som storskrald. En samlet mængde på 2,3 milliarder kilo, der med garanti har indeholdt masser af ting, som kunne repareres.