Respekt for filmen - Bogard is back!

Videoudlejer takkede nej til bestyrerjob og valgte i stedet at begynde forfra - for gammel filmkærlighed ruster aldrig

Film 13. september 2002 08:00

Indenfor ligner Bogard en hvilken som helst anden videosnask med technopop larmende i baggrunden, dynger af slikposer og hylder fyldt med de sidste nye premierefilm. Men tag ikke fejl - den genopstandne videoforretning Bogard i Aalborg bliver drevet af en mand, der vil andet og mere end blot bevidstløst at lange flest mulige videoer hurtigst muligt over disken. - En videoforretning er også en form for kultur, og det skal ikke være ligesom at komme i Netto, når du handler her. Vores styrke ligger netop i, at vi ved noget om film og gerne vil snakke film og kan vejlede folk, siger Bogards daglige leder, Bo Kornum. Han har hidtil været daglig leder af Playtime Video, som netop er blevet opkøbt af den amerikanske kæde Blockbuster. I samme forbindelse blev Bo Kornum tilbudt et godt bestyrerjob, men takkede nej, og valgte i stedet at begynde forfra igen som selvstændig. Det har han nemlig prøvet før. Inden Playtime-jobbet drev han sammen med sin broder Ib i 14 år videoforretningen Bogard i Danmarksgade i Aalborg, men den fusionerede så for toogethalvt år siden med Playtime. - Vi havde nogle forhandlinger dengang og blev enige. Jeg købte ind og kunne forsætte med at holde stilen fra min gamle Bogard-forretning, derfor kunne vi også tilbyde alle de gamle filmklassikere og et bredt udvalg af europæiske film. - Jeg takkede nej til Blockbuster, fordi det lidt ville være som at komme i spændetrøje, hvor jeg ikke længere kunne sætte mit personlige præg på filmtilbuddet. Det ville blive for meget som at arbejde i en McDonald eller en Seven Eleven. Kornum er ikke glad for den måde, hvorpå de amerikanske videokæder centralt styrer, hvilke filmtitler vi bliver tilbudt på video eller dvd. Udbuddet bliver snævrere og med klar overvægt af amerikanske udgivelser. - Du har en afdeling i København, der bestemmer, hvilke filmtitler og hvor mange kopier, der skal ud i forretningerne, og hvis vi ikke var åbnet, ville udbuddet her i Aalborg hurtigt blive væsentligt mindre. Du ville komme til at undvære både fransk, italiensk og asiatisk film. Eller bare film som er lidt specielle, alle kultfilmene og selvfølgelig artcinema-filmene, som du kender dem fra biografer som Grand og Dagmar. Selv begyndte det hele for Bo Kornum, da han for mange år siden sammen med sin broder jagtede en videokopi af filmen "Southern Comfort" og to gange kørte over til den eneste daværende videoudlejning "Number One" i Nørresundby for at leje den. Og fik at vide, at den ikke var til at skaffe. - Så sad vi en aften og talte om at åbne selv, og det gjorde vi så under navnet Bogard. Et navn, som meget godt symboliserer det, vi ville. Lidt af en filmkultfigur, som samtidig altid er garant for kvalitet. - Vi prøver at tænke anderledes end de cand. merc'er, som dominerer branchen i dag og blot tænker i så og så mange udlejninger pr. filmtitel. Vi vil også noget andet og kan sagtens leve med, at en god film først tjener sig hjem i løbet af et år. Bogart gør meget ud af at have et stort klassikerbiblioteket i kælderen med mesterværker som "Giganten", "Casablanca", "Metropolis", "Citizen Kane" eller "Moderne Tider". Et bagkatalog, som Kornum har brugt 15 år på at opbygge. - Men selvfølgelig har vi også en almindelig actionafdeling. Jeg kan godt lide god action. Jeg har lejet videofilm ud i Aalborg i over 15 år og har god fingerspidsfornemmelse for, hvad folk vil se. Jeg går selv hyppigt i biografen for at følge med, og en film som "Memento" havde vi i 50 eksemplarer, hvor andre tog to hjem, og den gik forrygende. - Vores publikum er lidt ældre. Måske lidt flere universitetsstuderende. Men i alle tilfælde folk, der har set mange film og derfor er blevet mere kritiske. Med til at give det personligt præg er også Bogards karaktergivning på videofilmene, som får seks, fem eller fire hatte, alt efter, hvad han selv synes. Og så er der en enkelt tommelfinger nedad på film, han bestemt ikke kan lide. - Det giver folk oplevelser i forretningen, og du kommer i dialog med dem, du lejer ud til. Du får kunder, der kommer til at kende din smag og som så vælger film eller måske fravælger, fordi de ved, hvor du står. Samtidigt kan kunden vælge film efter skuespiller- eller instruktørnavn, og på hylderne finde alle filmene med Cameron Diaz, Tom Hanks, Gerard Depardiu eller Julia Roberts i grupper. Eller måske forelsker du dig i bestemte instruktører - eksempelvis Woody Allen eller Spike Lee - og kan så finde deres film samlet. - Jeg har altid elsket film, og det er det som gør det spændende. At prøve at påvirke folk til at se bestemte film. - Når du elsker noget, vil du gerne dele det med andre.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...