Rigtig mad er rigtig vigtig

Lækkert? Nej. Eleverne gøs lidt ved tanken om, hvordan deres mave ser ud efter en burger, fritter og en stor cola.

Lækkert? Nej. Eleverne gøs lidt ved tanken om, hvordan deres mave ser ud efter en burger, fritter og en stor cola.

RAVNSHØJ:Ravnshøj Skole har haft temadag om sammenhæng mellem kost, adfærd og indlæring. I den anledning har skolen haft besøg af ”livsstilsekspert” Frede Bräuner, der er tidligere folkeskolelærer. Han har ved selvsyn erfaret, at der er stor sammenhæng mellem kost, adfærd og indlæring og har skrevet en bog om emnet. Skoleinspektør Erik Krag Pedersen fortæller, at Frede Bräuner ”gik lige ind” hos eleverne, der delt i to hold fik et underholdene og meget oplysende show, fint illustreret med dokumentation i form af små forsøg, statistik og billeder, og ikke mindst Frede Bräuners skarpe og til tider provokerende facon. Cola blev omtalt som kloakrens og slik som ”giftgift”, og diverse former for fastfood blev pillet fra hinanden som fedt- og sukkerbomber. Cornflakes og andre morgenmadsprodukter blev ved sammenligning af varedeklarationerne sat i bås med slik. Bräuner kunne fortælle om de oplevelser, han har haft med tidligere elever, der stort set kun levede af Cola, chips og slik. De små historier fortalte tydeligt skolens elever, hvad dét betyder for kroppen - hvor slap man bliver efter et sukkerkick, og hvordan ens blodsukker suser op og ned, så man går fra at være ”høj” og fuld af energi til at blive slap og ugidelig. Hvis man spiser dårligt, er der stor sandsynlighed for, at man kommer til at fungere dårligt, fysisk, psykisk og socialt. Om aftenen var der foredrag for forældre og personale i en fyldt samlingssal. Her var budskabet det samme, blot med mere dokumentation fra statistik og tabeller, men stadig underholdende og tankevækkende. Skolens nye kantine var i pausen vært med små smagsprøver fra den alsidige og sunde menuplan. Alt i kantinen er hjemmebagt og produceret fra bunden. Kantinen blev startet op for nogle måneder siden, og der er måske allerede ved at tegne sig et billede af kostens betydning for elevernes trivsel og indlæring. Helt i tråd med Frede Bräuners budskab.