Ringe forbruger-appetit på salmonellafri æg

27. september 2002 08:00

KØBENHAVN: Det skræmmer øjensynligt ikke danskerne, at prisen på de økologiske og de såkaldte skrabe-æg er højere end prisen på æg fra burhøns. Forbrugerne vil i høj grad godt betale mere for æg, der udstråler dyrevelfærd og naturlighed. Til gengæld er de ikke specielt villige til at smide ekstra kroner efter de pasteuriserede æg, som ellers fuldstændig fjerner risikoen for at få salmonellabakterier med hjem i indkøbsposen. Det viser en ny undersøgelse, som Fødevareøkonomisk Institut har lavet som del af et større forskningsprojekt med titlen "Fødevarekvalitet og -sikkerhed". - Det er meget interessant at se, at den fødevaresikkerhed, som er forbundet med pasteuriserede æg ikke kan ses i villigheden til at betale for disse æg. Tilsyneladende er forbrugerne mere villige til at betale for ordentlige forhold for dyrene og naturlighed i stedet, siger Kenneth Baltzer, der er forskningsassistent på Fødevareøkonomisk Institut og har stået bag den nye undersøgelse. Han har gennem 15 måneder set på salget af de ovale skaller med indhold fra 75 Kvickly-butikker over hele landet. I gennemsnit blev der solgt 1.700 skrabeæg, 1.050 økologiske, 800 æg fra de fritgående høns og 1.500 æg fra burhøns pr. butik pr. uge. Salget af de pasteuriserede æg lå til sammenligning på godt 800 pr. butik pr. uge. - Vores resultater viser, at skulle der sælges lige så mange pasteuriserede æg, som der eksempelvis sælges burhønse-æg, så kræver det faktisk, at de bliver billigere end æggene fra burhøns, siger Kenneth Baltzer. Han tror, at forbrugernes lave villighed til at betale for de pasteuriserede æg blandt andet skyldes, at produkterne ligger i plastikholdere og allerede er slået ud. Dermed virker de fremmedartede og unaturlige, og folk bliver skeptiske overfor produktet.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...