Ringe hul igennem til forvaltning

Femte gang blev lykkens gang i NORDJYSKEs mini-test

EMNER 1. september 2004 06:00

HJØRRING: - Jeg føler, at klienterne efterhånden er nået dertil, hvor de render panden mod en mur. Jeg har været oppe på 50 sager, men har vel nu omkring 38. Og næsten alle går på frustrationer over, at klienterne ikke kan komme i kontakt med eller for den sags skyld bare bestille en tid til en personlig samtale hos sagsbehandlerne i socialforvaltningen, siger Pia Thomsen, der er medlem af den frivillige Foreningen til Borgernes Retssikkerhed. I øjeblikket bliver hun ringet op af to til tre borgere ugentligt, der beder foreningen om hjælp til at komme igennem til de rette kommunale folk. Og i den forbindelse lavede NORDJYSKE i går morges en lille test for at se, om det nu også kunne være rigtigt. Det kan være et enkeltstående tilfælde, men i hvertfald kom NORDJYSKEs medarbejder først igennem, da overtegnede præsenterede sig som journalist fra avisen. I første opkald lykkedes det overhovedet ikke at få kontakt. Og i andet og tredje opkald fik vi at vide af både omstillingen og en sekretær, at man ville prøve at finde et ledigt nummer. Først fjerde gang kom vi igennem til afdelingen med sagsbehandlere, men her lykkedes det heller ikke at få videre forbindelse. Sidste og femte gang kom NORDJYSKE så direkte igennem til en ledig sagsbehandler. - Nøjagtig sådan har jeg også oplevet det flere gange, hvor jeg ikke har præsenteret mig som medlem af Foreningen til Borgernes Retssikkerhed. Når jeg så siger, hvem jeg er, kommer jeg igennem, siger Pia Thomsen. Hun forklarer, at klienterne, der henvender sig til foreningen f.eks. er kontanthjælpsmodtagere, folk på den ene eller anden pension eller folk, der ønsker at skifte til f.eks. et flex- eller skånejob. Men i flere tilfælde har klienterne overfor hende oplyst, at der kan gå alt imellem to og tre uger, før de overhovedet får tildelt en tid hos en sagsbehandler. - Det kan jo ikke passe især overfor en gruppe mennesker, der måske har det svært i forvejen. I hvert fald ved jeg, at der i Aalborg Kommune er oprettet en særlig SOS-linje, hvor der altid er en til at tage telefoner. Måske skulle man indføre det samme i Hjørring, siger Pia Thomsen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...