Biler

Ringen er sluttet

Frank Buchhave overtog Dansk Autohjælp Hjørring i 2008 - og arbejder på flere kunder og flere ansatte.

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Hvis man vil arbejde hos Dansk Autohjælp Hjørring, skal man være udlært lastbilmekaniker - Frank Buchhave vil ikke betale andre for at få sine biler repareret.Foto: Hans Ravn

Da 44-årige Frank Buchhave i 2005 lå på en ladvogn med et betonelement på 3,5 ton over sig, tydede meget på, at et ellers aktivt arbejdsliv var ved at rinde ud. Betonelementet stod tværs over Frank Buchhaves mellemgulv, som var fladt som en pandekage, og han indrømmer gerne, at der var lidt med noget åndenød i situationen. Og at det gjorde ondt. Men heldet var med Frank Buchhave, som mistede godt en meter tarm og i dag døjer lidt med brok - men ellers er ved godt helbred. Hans rygsøjle forskubbede sig 2,5 cm., men efter nogle kritiske døgn stod det klart, at Frank Buchhave ville overleve. Og at han ikke ville blive invalid. Ulykken foregik i Oslo, hvor han var med til at bygge et nyt stadion, som hans danske arbejdsgiver, Kranringen, var hyret til at hjælpe med. Ulykken satte gang i en masse tanker hos Frank Buchhave, og i 2008 blev tankerne omsat til handling med købet af Dansk Autohjælp Hjørring. - Jeg havde længe gået og spekuleret over at lave noget andet, og en dag kørte jeg ud og kiggede på biler hos Uffe Dalsgaard, som også drev Dansk Autohjælp, siger Frank Buchhave om den første kontakt til Dansk Autohjælp Hjørring. De to blev enige om en overtagelsessum, og 1. maj 2008 var Frank Buchhave selvstændig efter mange år som ansat i bl.a. Kranringen. Da Frank Buchhave overtog Dansk Autohjælp Hjørring, var det næsten en cirkel, som blev rundet af. Næsten som at komme hjem Han indledte nemlig sit arbejdsliv som udlært lastvognsmekaniker hos Redningsringen efter endt militærtjeneste i firserne. Her lavede han nogenlunde det sammen som han gør i dag - med den forskel, at han nu sætter kursen for sig selv og de fire ansatte. I de mellemliggende år har han bl.a. arbejdet for Kranringen, hvor han blev sendt rundt i både ind- og udland på opgaver, som indebar, at han som oftest var væk i en eller flere uger af gangen. - Jeg har været rigtig meget væk fra hjemmet, siger han med en venlig tanke til hustruen, der har sørget for hjemmet og de to børn i det snart 25 år lange ægteskab. Som selvstændig er Frank Buchhave stadig meget væk - men dog med den forskel, at han selv styrer sin hverdag og arbejder tættere på hjemmet. Arbejdsugen runder som oftest 100 timer - hvilket den nu altid har gjort. - Man skal jo arbejde, siger han med et skævt smil, som fortæller, at han på den front har det præcist, som han vil have det ... med opbakning fra hjemmefronten kan man vel konkludere, når ægteskabet foreløbig har varet hen mod et sølvbryllup. Det handler om knowhow Frank Buchhave har hele sit arbejdsliv beskæftiget sig med lastbiler, fritrækning, transport af tunge elementer og den slags - ligesom han altid har arbejdet med at holde grej og biler ved lige. Den viden kommer ham til gode i dag, hvor han selv skal vedligeholde kundekredsen og sørge for, at hans virksomhed er trimmet og velkørende. For det nytter jo ikke at have alt grejet og de rigtige biler til opgaverne, hvis man ikke ved hvordan. Eller hvorfor. Frank Buchhave har så at sige samlet erfaring hele sit liv til at drive Dansk Autohjælp Hjørring, og han har da også haft fuld fart på det første år. Alle bilerne er udskiftet med tidssvarende eksemplarer end dem, han overtog, ligesom han har etableret eget værksted til at holde gang i bilparken. I dag har Frank Buchhave to fuldtidsansatte og to, der kan tilkaldes efter behov. - Jeg ansætter kun lastbilmekanikere, der kan holde bilerne i orden. Og de skal bo i Hjørring, siger han om to betingelser, der må og skal være i orden, hvis man vil arbejde for Frank Buchhave. Hvis man er kunde hos Dansk Autohjælp, har man krav på assistance indenfor en time, og så nytter det ikke, hvis tilkaldevagten rykker ud fra f.eks. Hirtshals. Så er der for langt til Grønhøj. Bygget op fra bunden Frank Buchhave har ændret på stort set alt omkring Dansk Autohjælp Hjørring, siden han overtog det - bogholderi, arbejdsgange, vedligehold af biler og udstyr. Alt. Og det har været en drøj omgang. - Ind imellem har jeg været drøntræt af det. Det hele er bygget op fra bunden, og der har somme tider været stress på, siger Frank Buchhave, som dog er ved at have det store overblik. Og drømmer at om at sat skub i omsætningen, så der kan blive råd til flere ansatte. - Vi har jo en 7-dages arbejdsuge, 24 timer i døgnet. Vi skal stå til rådighed altid, og det vil være rart, hvis vi var flere, siger Frank Buchhave, som dog glæder sig over at have nogle meget fleksible ansatte, som ikke piver, når der er travlt. - De ligger så heller ikke i den laveste lønklasse - de vil gerne arbejde og tjene flere penge, siger han. Skønt med faste kunder Før sit liv som selvstændig tænkte Frank Buchhave ikke meget over det administrative i en virksomhed. Det er selvsagt blevet anderledes, og han har i dag fået stribevis af erfaringer, hvoraf ikke alle er positive. - Langt de fleste af mine kunder er abonnenter, og dem er der ingen problemer med. Men omkring 30 pct. af de private kunder, som bestiller en flytning af en bil eller en fritrækning, nægter simpelthen at betale, siger han - tydeligt irriteret. Fremover bliver det formentligt sådan, at man skal betale på forhånd for en ydelse - ganske enkelt fordi Frank Buchhave ikke vil arbejde gratis. - Det er selvfølgelig uretfærdigt overfor flertallet, som betaler til tiden, men der er simpelthen for mange, der ikke vil betale, siger han. Med til historien om Frank Buchhave hører for resten også, at han blev klemt flad i 2001 - dengang kom han i klemme mellem en blokvogn og en gummiged. - Men dengang kom jeg ikke til skade - jeg blev bare klemt flad, oplyser han med et skævt smil.