Rioja får ny identitet

For megen opmærksomhed på fadlagring

Rioja-vin, som vi kender dem i dag, vil forsvinde i løbet af en forholdsvis kort årrække. Vinen fra det nordspanske område vil få en helt ny identitet. Det mener Rodolfo Bastida Caro, administrerende direktør for Bodega Ramon Bilbao. Danske vindrikkere har allerede smagt nogle af hans ideer. Ramon Bilbao samarbejder med COOP Danmark, der er landets største leverandør af vin med ca. en tredjedel af markedet, hvilket naturligt trækker en masse flasker til landet, hvis vinen i øvrigt er god. For ikke så lang tid siden kom der en helt ny vin fra området, specielt fremstillet til os, og den har været en stor succes, så måske kan noget af hans arbejde bringe Rioja tilbage i danskernes bevidsthed. Sammenlignet med tidligere er interessen i øjeblikket forsvindende lille. Bastidas ide er, at man skal gå væk fra den spanske vinlovs fokusering på lagringstider. Crianza, Reserva og Gran Reserva kræver et minimum af lagring både på fad og flaske, og netop det forekommer for nogle at være vigtigere end vinens identitet. Det medfører, at personlighed skabt på grundlag af druer, mikroklima og jordbundsforhold overdøves af træ. Han tror ikke, at fremtidens vindrikkere vil være så optaget at træ, som man hidtil har været. For ofte betragtes Rioja som et område med ret ens vin, hvilket der kan være en vis berettigelse i. Bastida ville gerne frem til, at forbrugerne i stedet først tænker på det enkelte hus og derefter på Rioja. En forudsætning for det er, at vinenes forskelligheder fremhæves mere, end det er tilfældet i dag. Det er store ambitioner. Han kan selv gå i spidsen med sine egne vine, men der bliver først en mærkbar effekt, når mange følger samme tankegang. Så det vil tage år. Hvor skal fornyelse så komme fra indtil da? Hans udspil til danskerne har vist, at det kan være en af mulighederne. Traditionelt fremstilles Rioja mest af Tempranillo-druen. Efter vinloven skal mindst 85 procent af vinen komme fra den. Det kan der sagtens røres ved, uden at det lokale præg ødelægges. Ramon Bilbao har fra en ejendom fra den sydlige del af distriktet, hvor druen garnacha bliver god, 50 pct. af den og 50 pct. Tempranillo og ellers givet omhyggelig behandling med passende fadlagring. Resultat har været en let krydret, ukompliceret vin med en sikker fornemmelse af distriktet. I løbet af kort tid vil canadierne få samme mulighed som brugsforeningernes kunder. Det er ikke så sært, for vi har meget til fælles med canadierne i smagsopfattelse. De nuværende ejere af huset overtog virksomheden i 1999. Der er masser af penge i ryggen - de kommer fra salget af bl.a. "43", Spaniens mest populære likør - til at udvikle, og det kan ses, når man kører rundt i markerne. Alt er i den fineste orden. I øjeblikket er 65 ha tilplantet, og der kommer flere til hvert år. Ud over det råder firmaet over en del flere ha gennem kontrakt med mindre producenter. Markerne ligger så langt fra vineriet, at druerne laves til vin, inden de tages hjem, men det sker under overvågning af Ramos Bilbaos folk, så man er sikker på kvaliteten.