EMNER

Risikoen ved en god ide

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

- Når man skal brænde 100 millioner af på en ide, så skal man være ret sikker på, at den er god. Derfor er det nødvendigt at kunne argumentere for sit projekt. I det hele taget er kommunikation en vigtig del af at være ide-skaber, siger Jørgen Mads Clausen, der selv har kunnet overbevise folk om holdbarheden af sine ideer. Foto: Lars Skaaning/Polfoto

NORDBORG:Højt over Nordborgs grønne marker og grå parkeringspladser har Jørgen Mads Clausen udsigt til en af sine seneste ideer. Fra panoramavinduet i hjørnekontoret kan han skimte den gigantiske oplevelsespark Danfoss Universe. Da Jørgen Mads Clausen præsenterede planerne for det 135 millioner kroner dyre projekt, blev der hævet tvivlende øjenbryn rundt om på Als. Var direktøren blevet tosset? En hel del skepsis og flere år senere tager Jørgen Mads Clausen imod i Danfoss-hovedkvarteret i Nordborg. Kontoret er på størrelse med to rummelige dagligstuer, og fra døråbningen giver han et diskret nik til sekretæren. Så trykker han på en lille knap på væggen, og i bedste Olsen Banden-stil glider to brede skydedøre i bag ham. Jørgen Mads Clausen havde en plan. Og når direktøren for en af Danmarks førende virksomheder med over 18.000 medarbejdere og en omsætning på 16,4 milliarder kroner har en plan, så bliver der lyttet. Selvom den nogle gange lyder vanvittig. Oplevelsesparken blev indviet sidste år, og “nu ser det ud til, at det alligevel var en god ide”, som Jørgen Mads Clausen beskedent udtrykker det. Men i grunden vil han helst ikke tage æren alene for nogle lyse påfund. - På Danfoss plejer vi at sige, at gode ideer har mange fædre. Det er ikke en god ide, før den er blevet diskuteret med mange mennesker, og bagefter er det de færreste, som kan afgøre, hvem der fandt på hvad. Han tilføjer dog med et lille smil. - Til gengæld kan man nemt udpege synderen, hvis det ikke bliver en succes. Øjeblikkets indfald Hårdt presset må Jørgen Mads Clausen indrømme, at parken var hans ide. I samspil med hustruen. Ikke et tjubang hurtigt indfald, men et resultat af flere års overvejelse og en frustration over, at unge mennesker ikke interesserer sig for teknik og opfindelser. Danfoss-direktøren synker ned i en cognacfarvet læderstol i et hjørne af kontoret. Han er i kortærmet skjorte, stramt slips og bukser uden en fold. Håret er velfriseret, og han skænker høfligt kaffe fra termokanden på glasbordet. I virkeligheden burde han holde sommerferie, men tilsyneladende kan Jørgen Mads Clausen ikke forestille sig noget bedre end at bruge en fridag på at diskutere gode ideer. Som formand for Innovationsrådet, medlem af Globaliseringsrådet og direktør for en stor virksomhed bruger han ellers en del tid på at tale om innovation, kreativitet og idé-genering, men der er ingen tvivl om, at interessen er langt mere personlig. - Det er ikke mere en halv time siden, jeg sidst fik en ide, udbryder han ivrigt og bøjer sig fremover, så de mørke bukser blotter et styk bart herreben. - Der er selvfølgelig forskel på ideer, og den jeg fik for lidt siden var bare en lille én. Det gik mest ud på at overlade et problem til en anden. Ofte er en ide en løsning på et problem, og der er sjældent snuptagsløsninger på store problemer, siger Jørgen Mads Clausen, der ynder at bruge systematiske ideudviklingsteknikker eller sparring med kollegerne, når han skal finde en løsning. Andre gange bliver løsningen dog til under anderledes afslappede former. Vandets magi Geniale ideer og løsningen på store problemer kan nemlig ikke altid tvinges frem. Men det er Jørgen Mads Clausens erfaring, at de nok skal dukke op, når han mindst af alt venter det. I badet, foran kaminen eller når han stirrer ind i et vandfald på en af sine rejser. - I brusebadet opnår man en alfa-tilstand, hvor man svæver på en sky. Pludselig kommer ideen af sig selv. Man kan øjeblikkeligt mærke, at det er løsningen, og der kan komme rigtigt gode ideer eller løsninger på store problemer på den måde, siger han og understreger, at det vigtigste er at VILLE finde en løsning. - Menneskets snilde er større, end man tror. Tit opstår de bedste ideer i krisesituationer. For eksempel i krig, for enten finder man på noget, eller også dør man. Her på Danfoss prøver vi også på at bringe os i en situation, hvor vi har ryggen mest muligt mod muren, uden at vi er i krise, forklarer han. Ifølge Jørgen Mads Clausen er det nødvendigt, at man som leder sætter høje, men realistiske mål, og nogle gange tror på det umulige. Også selvom andre tvivler. - Man sætter sit eget renommé på spil, når man foreslår en ny idé. Da jeg fandt på at lave Danfoss Universe, var det behæftet med stor usikkerhed, og så gælder det om at mindske risikoen for, at det går galt og snakke sin sag over for omverdenen. Ideer sælger ikke sig selv, man skal kunne argumentere for dem, synger han på lavmælt sønderjysk. Stædig i modvind Ihærdighed er en af de ting, Danfoss-direktøren har arvet fra sin far, Mads Clausen, grundlæggeren af Danfoss, der i begyndelsen oplevede en del modvilje mod sine opfindelser. Jørgen Mads Clausen var kun 17 år, da faderen døde, og har derfor mest kendt ham som familiefar og ikke opfinder. - Men jeg kan huske, at han var meget stædig. Det er nødvendigt, hvis man vil have succes med sine ideer. Selvtillid er også vigtigt, for det er en kamp at overbevise verden om hver eneste af sine ideer. Man vil altid opleve modstand, når man finder på noget radikalt nyt, og så er det er vigtigt at have støtte fra baglandet. Efter at have oplevet strid modvind er sejrsfølelsen så meget desto større, hvis det lykkes, siger han. En af Danfoss-direktørens bedste eksempler på, at det betaler sig at blive ved, er historien om, hvordan Danfoss fik gjort olie til vand. En af Jørgen Mads Clausens medarbejdere foreslog at bruge vand i de hydrauliske systemer, da det var langt mere hygiejnisk og miljørigtigt. - Det grinede vi meget af, for vi vidste, at det ikke kunne lade sig gøre. Alligevel satte vi et projekt i gang, og fem år senere havde vi løsningen, fortæller Jørgen Mads Clausen og pointerer, at man ikke skal være bange for at blive til grin, når man vil finde på noget nyt. For tiden rumler Jørgen Mads Clausen med en anden ide, som han endnu ikke ved, hvordan han skal føre ud i livet. Projektet om en mikrobølgefryser, der kan fryse en klump kød på få sekunder, burde kunne lade sig gøre, hævder ophavsmanden til ideen. - Men jeg ved bare ikke hvordan. Jeg har haft professorer til at se på den, og inden for gængs fysik kan det ikke lade sig gøre, siger han og ser et øjeblik eftertænksom ud. Så tilføjer han: - Men det er en af den type løsninger, som kommer i brusebadet. Verden venter På kontorvæggen over direktørens hoved hænger tre ure. De viser tiden i forskellige lande, og på skiltene under dem står Chicago, Nordborg og Beijing. Danfoss har 53 fabrikker i 21 lande, og idé-generering er en vigtig disciplin for medarbejdere, hvad enten de sidder i Kina eller på Als. “Alle ved, at de skal finde på noget bedre til i morgen”, som Jørgen Mads Clausen udtrykker det. Det er nødvendigt, hvis virksomheden fortsat skal vokse i en globaliseret verden. Danfoss arrangerer ide-konkurrencer, så medarbejderne bliver motiveret til at finde den indre Georg Gearløs, og man forsøger at skabe en kultur, hvor alle tør komme på banen - selv med vilde ideer. - Medarbejderne sætter også deres renommé på spil ved at deltage. Ideer koster penge, og som ledelse skal vi være villige til at støtte folk økonomisk. Men det er ikke alle ideer, der egner sig til at blive vedtaget af chefer eller bestyrelser. Nogle gange lyder de for vanvittige, og så er det vigtigt, at der er nogle folk længere nede i systemet, som bakker op, siger Jørgen Mads Clausen og kaster sig med ild i øjnene ud i at forklare, hvordan virksomheden fremmer ide-skabernes muligheder. - Jeg ville ønske, at den kultur, vi prøver at skabe her på Danfoss, kunne brede sig til resten af samfundet, siger han og springer hen til sit skrivebord efter en rapport, der beskriver, hvordan Danmark allerede nu står godt i den internationale konkurrence om at få de bedste ideer. Han sætter sig igen. På skrivebordet ved siden af lædermøblementet drejer en lille elektrisk globus rundt. Ud over at passe jobbet som direktør er Jørgen Mads Clausen også medlem af statsministerens Globaliseringsråd. Desuden er han formand for Innovationsrådet, der skal forbedre mulighederne for innovation, kreativitet og gode ideer og ruste Danmark til fremtiden. Et af Innovationsrådets 10 bud er “Giv mere plads til de originale typer”. Men hvordan vil rådets formand sikre, at der i fremtiden ikke bliver rystet på hovedet af folk som hans far? - Det vil tage mange år at skabe en holdningsændring. Det vigtigste er at lære originalerne at argumentere. Vi har ikke brug for nogle, som render rundt og påstår, at de er kreative uden at kunne argumentere for deres ideer. De skal kunne forklare os andre det. En ide er ikke noget værd, hvis man ikke kan kommunikere den videre.