Rock fra en sjov og uforpligtende tid

De gamle rockbisser fra Hit House udgiver ny plade og tager på turné - og Peter Belli fylder snart 60 år

Teater 1. april 2003 08:00

Det er de gode, gamle rockbisser, som igen skal på turné, og som kommer med en ny cd: Rock Nalle, Jørgen Krabbenhøft fra Hitmakers og Sir Henry er blevet "indkaldt til tjeneste" af Peter Belli. De sjove og vilde dage på spillestedet Hit House i København skal gendannes over det ganske land. Det bliver heftig rock'n'roll, og inden premieren 4. april i Hjørring er der intenst gang i forberedelse og prøver. - Jeg havde længe tænkt på at lave noget specielt i anledning af min 60 års fødselsdag. Pludselig var fødselsdagen meget tæt på - det er 19. juni. Jeg planlagde egentlig denne "Hit House Reunion" som noget let og uforpligtende. Men jeg kan konstatere, at det er blevet ret stort, og vi sætter alle kræfter ind på, at det bliver godt, smiler en særdeles vital 59-årig Peter Belli. Et langt liv i rampelyset har ikke gjort den garvede musik-ulv slidt eller træt. Peter Belli er en beleven, høflig og imødekommende mand, som holder døren for andre, snakker af et godt hjerte og hele tiden holder sine omgivelser i øjenhøjde. Hans dogme er, at man aldrig må tale ned til publikum - eller til andre i det hele taget. Han virker ikke så lidt yngre, end han er, men der er også blevet passet godt på ham, hvad vi senere vil uddybe. Først skal vi helt tilbage - "on stage" 1964, Hit House på Frederiksberg. Pigtråd - Det var ægte, uforfalsket pigtrådsmusik, og det var ret vildt. Hit House var ungdommens hus - i øvrigt uden spiritus og med en lukketid klokken 23.45. - Vi optrådte for fulde huse for fuldt drøn, og de forskellige orkestre blev virkelig rystet sammen, selv om vi på sin vis også var konkurrenter. I musikbranchen gælder det også om at komme først med nye ting og være på forkant, men der var samtidig et godt kammeratskab. Og så gav vi den altså alt, hvad den kunne trække med musikken. - Den bedste rockmusik blev efter min mening skrevet i tiåret 1959-79. "The Hit House Reunion" glemmer ikke dette udgangspunkt. Vi er solidariske med den gamle lyd, men den bliver selvfølgelig udført i moderne rammer, siger Peter Belli. Som så mange andre blev han i sin tid inspireret af lyden fra Amerika - rock'n'-roll-musikken anført af Elvis Presley og senere fulgt op af Beatles, Rollling Stones, Shadows, Kinks, Animals, Dave Clark Five. Mens den danske dampradios Giro 413 spillede "Her kommer mutter med kost og spand", var Peter Bellis ører intenst lyttende til Elvis og en hed "One Night With You". Og "The Hit House Renuion" holder fast i det lidt rå originalmateriale. Derfor får vi for eksempel "Stop the Music", "Shakin' All Over", "They Can't Stop The Music", "Walking The Dog", og fra Peter Belli himself blandt andet den gamle Animals-klassiker "House of The Rising Sun". Cd'en er helt friskindspillet - den blev produceret i den sidste uge af februar. Ungdomsidol Peter Belli var i begyndelsen af sin karriere et ombejlet ungdomsidol med hysteri, pigeskrig og fans, der rev i det meget, meget lange hår og i tøjet. Det var et stærkt liv med megen halløj og mange fristelser, men Peter Belli er gjort af det stof, som bevarer den personlige ydmyghed, trods succes og glimmer og managers og rygklappere. Han har nogle enkle grundregler: - Man skal blive ved med at være sig selv. Husk, at den du møder på vejen op, møder du igen på vejen ned. Husk at være mod andre, som du gerne vil have, at de er imod dig, siger Peter Belli, mens han understreger, at en beskeden start på karrieren også lærte ham at holde fast i sig selv. - Oven på idoldyrkelse og pigeskrig var det udmærket at komme hjem på mit kælderværelse. Jeg havde en briks og et faldefærdigt bord. I sådanne omgivelser kan man tænke sig om. Samtidig kunne idolet ruste sig til den etablerede voksenverdens modstand, for mange kunne ikke fordrage "de langhårede" og deres larm af musik, og helt grotesk blev det, da Peter Belli i 1966 blev idømt 30 dages hæfte for at have indrømmet, at han havde prøvet at ryge hash. I øvrigt i en radioudsendelse, hvor han advarede unge mod hashrygning. Han afsonede i Kolding Arrest, mens der var sympatidemonstrationer for ham. - Alligevel var det på mange måder en uforpligtende tid. Musikken skulle lyde godt, men vi havde også meget sjov. Og det var beskedent: Vi kørte seks mand rundt i et folkevognsrugbrød med musikgrej og det hele. I dag kommer der et lastvognstog til koncertstedet lang tid i forvejen, men vi må aldrig glemme, at den moderne rytmiske musik oprindelig kommer fra nogle små, luskede blues-værtshuse, hvis hemmeligheder er blevet afluret. Dansktoppen Efter en rockbølge, der var stærkt inspireret af USA og England kastede Peter Belli sig over danske tekster ("Helt igennem respektabel", "Bliv væk fra vort kvarter"). Han blev et stort navn på Dansktoppen med "Ingen regning" og "Teddybjørn". Selv om blues og rock nok står hans hjerte nærmest, har han aldrig lavet noget, han fortryder. - Sjælen skal være i det. Der skal lægges varme og engagement i sangen. Jeg har sommerfugle i maven hver gang, jeg går på scenen. Jeg vil have helt fred tre kvarter forud for en koncert. Jeg rejser mig og sætter mig og går frem og tilbage. Du må aldrig glemme, at du står på scenen for at underholde, og for at folk kan få noget med hjem, konstaterer Peter Belli, der i begyndelsen af 1990'erne lancerede en tilbagevenden til rock-repertoiret. I dag har han tre-fire forskellige musik-paletter, han kan trække frem, alt efter hvad koncert-arrangøren eller publikum ønsker. June I alt hvad Peter Belli siger og gør, er hans kone, June, nærværende. Hun hjælper ham med en masse praktiske ting omkring hans arbejde, er næsten altid med, når han rejser, og kærlighedshistorien lyder næsten som et eventyr. - Da jeg så June første gang, var hun det smukkeste, jeg nogensinde havde set. Mit hjerte bankede. Det var kærlighed ved første blik, og vi blev gift i 1967. - Hun har passet på mig, som hun har passet på vore børn. Hun er alt, hvad en mand kan ønske sig. Det er kærlighed og kammeratskab - det er helt fantastisk. Hun var årsag til, at jeg i sin tid valgte kærligheden og ægteskabet frem for rafle- og billardvennerne. Jeg skylder hende alt, siger Belli med glød i stemmen og viser igen den ligefremme følsomhed, som måske er er årsagen til, at en Peter Belli-sang altid lyder ægte og kommer over scenekanten: Peter Belli kan musikalsk være en hård nyser med knald på forstærkerne eller en blød mand i det lidt sentimentale hjørne, men han giver sig selv - han tror på det, han synger, og han arbejder hårdt for at være i form til de 80-100 koncerter, han holder om året - foruden plader, tv, film og teater. - Jeg passer på ikke at brænde mit lys i begge ender. Jeg er et par gange gået ned på grund af stress, og det vil jeg ikke igen. Men jeg har ikke meget fri, og jeg lever i en branche, hvor det er svært at sige nej, når toget virkelig kører. Medmenneskelighed Peter Belli er professionel og kan show-business-spillet forfra og bagfra, men der er ikke noget kynisk over ham. - Selv om jeg har travlt, prøver jeg altid at opføre mig ordentligt. Jeg gør ikke tjenester for at få noget igen. Vi lever i en stresset tid, hvor ikke alle har fokus på medmenneskelighed. Men bliver vi først kolde og uopmærksomme på vort eget liv og på vore medmennesker, havner vi alle i den sorte gryde, siger Peter Belli, og han skal bare have det passende stikord fra hans kanonhit over sangen "Handle with care", før han citerer: - "Den gamle gøgler rejser nakken - løfter læben til et kys - sangen flyder stille i hans bryst".

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...