Danmark

Rod med flybilletter ved konkurs

Østre Landsret skal i dag afgøre, hvem man handler med, når man køber billetter gennem en rejseoperatør på nettet

Arkivfoto

Arkivfoto

DANMARK:Det kan være svært at gennemskue, hvem man handler med, når man køber flybilletter via en rejseoperatør på nettet, og det er et andet selskab, der står for den fysiske transport.

Endnu værre bliver det, når noget går galt og et af firmaerne eksempelvis går konkurs.

- Det er vanskeligt for forbrugerne at navigere i de her konstruktioner, siger Ulrika Folkmann, fuldmægtig ved Forbrugerombudsmanden.

Men måske bliver det i dag lidt mere klart, hvad de såkaldte virtuelle selskabers ansvar er, når flyselskaber går konkurs. Østre Landsret afsiger dom i en sag om rejseoperatøren goleif.dk, der i 2012 solgte flybilletter til Nice med Cimber Sterling til en forbruger. Det skiver NORDJYSKE Stiftstidende.

Inden rejsetidspunktet gik flyselskabet konkurs, og forbrugeren måtte selv købe nogle nye hjemrejsebilletter.

Manden klagede til goleif.dk, som nægtede at betale hans udgifter til hjemtransporten med henvisning til, at goleif.dk kun var formidler, mens Cimber Sterling havde været forbrugerens såkaldte aftalepart.

Det, mente forbrugeren, var forkert, da han havde handlet med goleif.dk. Sagen endte i byretten, hvor forbrugeren tabte.

Siden har Forbrugerombudsmanden fået lov at føre ankesag i Landsretten på forbrugerens vegne, fordi man vurderer, at sagen er principiel og kan få stor betydning også for andre sager.

Forbrugerklagenævnet har eksempelvis sat omkring 800 lignende sager i bero, mens man venter på afgørelsen af denne sag.

- Den har også betydning for en række andre retsområder, hvor man kan være i tvivl om, hvem man indgår aftaler med. Det gælder f.eks. når man handler gennem dealsites, forklarer hun til NORDJYSKE Stiftstidende.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.