Rødt kort til sponsorstøtte

Af Henrik Nielsen SF-byrådsmedlem Skole og kulturudvalget Forchhammersvej 28 Aalborg SPONSORSTØTTE: Private firmaer har interesse i at få markedsført produkter i folkeskolen. Så enkelt er det vel. Derfor er der grund til stærk bekymring når fremtrædende socialdemokrater og Venstre politikere på lokal og landsplan taler for tilladelse til at private firmaer donere til folkeskoler. De skal have noget for pengene. Det kan ikke styres af etiske retningslinjer. Hvis det er firmaer der forhandler tøj, it-udstyr, mobiltelefoner eller fastfood, så vil de have noget for pengene. Det kan være rabatordninger for skolens elever, markedsføring på skolen og andre effekter. Det synes jeg ganske enkelt vi skal sige nej tak til. Det vil give en utilsigtet adgang til kommerciel markedsføring og det vil sætte sit præg undervisningen. På sigt kan investorer forlange at være direkte styrende. Det er et skrækscenarium indrømmet. Men der er grund til at sende det røde kort når nogen vil åbne op for at private firmaer der vil have udvidet markedsføringen kan få adgang til folkeskolen. Skolernes navn skal vel på sigt også symbolisere tilknytningen. Skolen skal være åben i forhold til kontakt med erhvervslivet hvor forventninger til medarbejdere, studerende, praktikelever og vilkår for erhvervslivet bliver præsenteret uden brug af reklamer. Det handler om at forberede vores børn og unge til uddannelse og arbejdsmarked og her skal vi ikke have nogen berøringsangst. I Danmark har vi en økonomi der tillader en folkeskole med høj kvalitet. De snærende bånd som kommuner udsættes for skal ikke åbne for almisser fra private. Det skal løses politisk ved at folkeskolen får de nødvendige ressourcer. Og at der vælges en regering som giver plads til at kommunerne kan investere i folkeskolen.