Forsikringsvirksomhed

Rønbjerg opgav at sælge forsikring

Det vildeste, man kan opleve på Rønbjerg Feriecenter, er klatring og rapelling. Arkivfoto: Lars Pauli

Det vildeste, man kan opleve på Rønbjerg Feriecenter, er klatring og rapelling. Arkivfoto: Lars Pauli

RØNBJERG:Interessen for at forsikre sig mod det utænkelige, er ikke ret stor. I hvert fald har man på Rønbjerg Feriecenter opgivet at sælge en ekstra forsikring, der trådte til, der vor centrets egen stopper. - På et tidspunkt forsøgte vi at sælge en forsikring, der dækkede det, vores forsikring ikke dækker. Men det måtte vi opgive. Der var ingen, der ville købe den, selvom den kun kostede omkring 25 kr. pr. person, siger centerleder Carsten Lund. Det hænger måske sammen med, at det ikke er Rønbjerg Feriecenter, man skal søge til, hvis man er på jagt efter det helt vilde og halsbrækkende. - For det har vi ikke. Det vildeste, vi har, er lidt klatring og rapelling, ellers lægger vi vægt på at man løser nogle opgaver sammen. Man kan vel kalde det sociale aktiviteter, hvor man kommer til at røre lidt ved hinanden, siger centerchef Carsten Lund. Derfor er der også meget langt mellem skaderne blandt deltagerne i teambuildingkurserne på Rønbjerg Feriecenter. - Vi lægger meget vægt på sikkerheden, og vi har ikke oplevet uheld med rapelling eller klatring. Der, hvor det kan gå galt, er f.eks. hvis man snubler på forhindringsbanen og vrider om på foden, fortæller han. Skulle det utænkelige ske, at et reb brister under rapelling eller klatring, er det Rønbjerg Feriecenters forsikring, der dækker. - Vi står inde for vores udstyr og vores instruktion. Sker der fejl her, dækker vi. Det er en del af den lovpligtige ansvarsforsikring, vi har, siger Carsten Lund. Skulle det gå galt på en måde, der må betegnes som et hændeligt uheld, er det folks egen forsikring eller den virksomhed, der har sendt den ansatte på kursus, der dækker. Men uheld kan der ske. Carsten Lund fortæller, at for nogle uger siden havde et ægtepar vovet sig ud på forhindringsbanen. De var ikke gæster på stedet, men de tog en runde alligevel. Her faldt konen ned fra en høj forhindring og brækkede ryggen. Siden ringende manden selv og fortalte om episoden, for at man ikke skulle høre om det ad andre veje, og han kunne fortælle, at konen slap uden men. Men uheldet er et eksempel på, at det kan gå galt, og et eksempel, der hører hjemme i kategorien "hændeligt uheld", og derfor ville det være ens egen eller ens arbejdsgivers forsikring, der skulle dække ¿ ikke feriecentrets, men mindre det ville kunne godtgøres, at uheldet skyldtes mangelfuld instruktion. - Vi havde et eksempel for et par siden, hvor vil blev dømt til at betale nogle tusinde i erstatning til en mand, der brækkede et ben, da han sprang ned fra en forhindring. Dommeren troede ikke på, at vi tydeligt nok havde fortalt manden, at man aldrig må lande med strakte ben, fortæller Carsten Lund. - Det betød, at vi har lavet en folder til vores instruktører, hvor vi har beskrevet de sikkerhedsinstrukser, de skal fortælle til deltagerne, siger han.