Rørstrømsk Abildstrøm

Længe næret ønske opfyldt for Jytte Abildstrøm

BLENSTRUP:Forventningsfulde børn og voksne myldrer ind i det lille amfiteater ved fritidshjemmet Valhalla i Blenstrup til de glade toner fra duoen "Træk og Trut". Som navnet antyder spiller de to musikere, der er en del af truppen i Jytte Abildstrøms Teater, på harmonika og sopransaxofon. De sprøde toner ser ud til at have en beroligende virkning på børnene, der kommer fra Skørping Kommunes SFO'er. Musikken er et potpourri af kendte børnesange, og med de instrumenter og måden der bliver spillet på, minder det om cirkusmusik. Det er ikke alle de voksne tilskuere, der sidder på de øverste græsklædte trin, der er med for at passe på børnene. Mange af dem er ledere og chefer fra kommunens administration, der har brugt dagen på et møde med lidt utraditionelle indslag. - Vi har nogle ledernetværk på tværs af de forskellige forvaltningsgrene, fortæller Pia Bonde, der er leder af Valhalla. I dag er det alle kommunens ledere og chefer, der er samlet samlet ved Valhalla, og teaterforestillingen er ikke det eneste usædvanlige. De har også haft en opgave at udføre. - De har lavet bålmad, og det var ikke alle, der havde prøvet det før, kunne jeg se, smiler Pia Bonde. Røgen fra bålet hænger stadigvæk i luften og blander sig med duften af græs, da forestillingen "Med piber og trommer" går i gang. Perfekte rammer Det er ikke første gang, Jytte Abildstrøm er i Blenstrup. Sidste efterår var Pia Bonde til et miljømøde i Aalborg, hvor Jytte Abildstrøm holdt foredrag. Pia Bonde inviterede hende til at se Valhallas uderum, en stor naturlegeplads. - Jeg blev bare så glad, siger Jytte Abildstrøm om sit første indtryk af Valhalla. Det, der tiltalte hende, var den harmoni med naturen, som området er bygget i. - Vi skal have den naturlige leg tilbage. Der er tre elementer, der skal gå hånd i hånd. Det er natur, leg og ånd, mener Jytte Abildstrøm. Amfiteatret, der er bygget af naturmaterialer, danner den perfekte ramme for teatret, og straks da Jytte Abildstrøm så det, kunne hun næsten ikke vente med at optræde her. - Men rammerne er kun gode, hvis man ved, hvad man vil putte i dem. Og det ved man her, siger Jytte Abildstrøm. I stykket, der går over og foran den lille scene, er hun spilleværksbestyrerinden Har Monia. Det lykkes den snedige Thor Valsen at lokke spilleværket fra hende, men efter mange fortrædeligheder ender det lykkeligt. - Det handler om at forføre. Der er næsten altid en bagtanke med dét, vi gør, siger Jytte Abildstrøm. Og således beriget med lidt ånd, fortsætter de voksne deres møde, og børnene deres leg.