Musik

Roskilde ignorerer lydsikkerhed

Skandinaviens største rockfestival har som den eneste intet loft for, hvor højt bandene må spille. Uansvarligt, siger lydekspert og Sveriges festivalforening

ROSKILDE:Roskilde Festival har brugt millioner på at forbedre gæsternes sikkerhed siden den tragiske ulykke i år 2000. Men når det kommer til gæsternes risiko for at få høreskader, er Roskilde Festivalen stadig blandt Europas farligste. I modsætning til svenske festivaler og blandt andet Midtfyns Festivalen har Roskilde intet øvre loft for, hvor højt bandene må skrue op, når festivalen åbner på torsdag - til trods for, at de gigantiske koncertanlæg beviseligt har potentialet til at gøre uoprettelig skade på publikums ører. - Når man arrangerer koncerter, har man ansvaret for publikums sikkerhed, det siger sig selv. Når udstyret er så farligt, skal man selvfølgelig styre dem, som har fingeren på knappen, siger Lars Redin fra den Svenske Festivalsammenslutning. - Jeg kan slet ikke forstå, at Roskilde Festival vil overlade ansvaret til et band og en tekniker, der alligevel bare hopper på et fly efter koncerten. Det er fuldstændig vanvittigt. På Midtfyns Festivalen er teknisk koordinator Jacob Jensen overbevist om, at man hvert år redder folk fra høreskader ved at gribe ind over for især heavy metal-bands. - Det er en del af sikkerhedsberedskabet. Man ville jo heller aldrig acceptere, hvis fem gæster manglede en tommelfinger efter en koncert, siger Jacob Jensen. Hyletone om morgenen Der findes ingen præcise undersøgelser af sammenhængen mellem rockfestivaler og høreskader. Et konstant lydniveau på over 100 decibel i fire dage er dog helt ude af proportioner med, hvad man for eksempel tillader på arbejdsmarkedet. Ekspert i koncertlyd Eddy Bøgh Brixen har i over 25 år forsket på Lydteknisk Institut. - Når man kender lydniveauerne ved man, at folk i forvejen går fra koncerten med midlertidig tinnitus. Nogle hører stadig en hyletone, når de vågner dagen efter, og det er kroppens sidste faresignal inden en høreskade. Eddy Bøgh Brixen roser Roskilde Festivalen for at anbefale hørepropper, men kalder det uansvarligt ikke at have et "lydpoliti" under koncerterne - især i de indendørs telte, hvor lyden ikke kan slippe væk, og hvor det derfor ikke hjælper at bevæge sig bagud. Langt de fleste bands har dygtige og ansvarlige teknikere, men der er brodne kar til alle festivaler, understreger Eddy Bøgh Brixen. - Udover at skade publikum ødelægger det lydkvaliteten, når dårlige teknikere hamrer lyden for højt op. Festival indrømmer Roskilde Festivalens koordinator for lyd og lys, Dennis Christiansen, begrunder bandenes frie hænder med deres kunstneriske frihed. - Det er ikke noget, vi går ind og blander os i. Desuden er det svært at lave et loft på et bestemt antal decibel, fordi vejrforholdene kan påvirke lyden. Dennig Christiansen erkender dog, at det er dårlig sammenhæng mellem festivalens øvrige sikkerhedspolitik, hvor intet er overladt til tilfældigheder, og den lempelige lydpolitik. Rockfestivaler er i forvejen højere i Danmark end i Sverige, og i England ville en festival som Roskilde Festivalen blive stoppet af politiet, fortæller Jacob Jensen fra Midtfyns Festivalen.