Rum til at trives

På Mou Skole er eleverne med til at bestemme, hvordan de får det bedst

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Det var elevrådsformand Gitte Overgaard, der sendte ansøgningen med en udførlig begrundelse for, at Mou Skole skulle være danmarksmester i undervisningsmiljø. Hun var i selv i København for at tage mod prisen sammen med næstformand i elevrådet Jonas G. Henriksen, viceskoleleder Peter Christensen og skoleleder Jette Hansen. Undervisningsminister Bertel Haarder uddelte selv prisen. Arkivfoto: Keld Navntoft/Scanpix

Der er mange grunde til, at vores skole skal have undervisningsmiljøprisen. Sådan begyndte Gitte Overgaards brev til Undervisningsministeriet, da hun anbefalede at hendes skole, Mou Skole i Sejlflod Kommune, skulle være danmarksmester i undervisningsmiljø. Gitte Overgaard går i 7. klasse og er formand for elevrådet. Blandt de ting hun fremhævede var blandt andet, at børnene kan få gratis gulerødder og købe sunde sandwich i skoleboden. At skolens aula ikke længere er gul og kedelig, men hyggelig med puder og klatretårn. At skolen har fået en idrætslegeplads og hoppepude, og at eleverne er blevet inddraget i arbejdet med at forbedre undervisningsmiljøet på skolen. Gitte Overgaards begrundelse resulterede i, at Mou Skole løb med prisen. Tiltag mod mobning - Mou Skole har lavet nogle konkrete tiltag i forhold til undervisningsvurderingen, de er kommet langt omkring og har lavet mange tiltag på relativt kort tid, forklarer Ulla Kjærvang, der er konsulent i Dansk Center for Undervisningsmiljø om grunden til, at skolen vandt prisen. Centret blev etableret i 2002 som en udløber af den lov om elever og studerendes undervisningsmiljø, som Folketinget vedtog i 2001. Ulla Kjærvang var med til at læse ansøgningerne igennem og anbefale ministeren, at Mou Skole skulle vinde. - Det, vi lagde vægt på var, at man som elev føler, der bliver gjort noget ud af, at man har det godt på alle leder, at skolen effektivt prøver at undgå mobning, men også at de fysiske rammer signalerer, at her er godt at være, siger hun. - Det har jo været en lang proces. Vi er ikke gået efter at få den her pris, men vi har lavet nogle tiltag, hvor vi har vægtet trivsel særligt højt, forklarer Jette Hansen, der har været leder på skolen siden 2004. Den nyeste afdeling af skolen blev bygget til i 2002, og siden er der lavet mange tiltag for at gøre Mou Skole til et sted, hvor børnene er glade for at være. - Noget af det, vi gerne ville have, var en legeplads til børnene. Vi fik 166.000 kroner til projektet af kommunen, men lavede et samarbejde med borgerforeningen og idrætsforeningen, søgte nogle fonde og endte med at kunne lave en legeplads til en lille halv million, fortæller Jette Hansen med tydelig stolthed. Alles legeplads Børnene har også været med til at samle penge ind til legepladsen, og det er dem, der har bestemt, at der også skulle være plads til en hoppepude. - De synes, det er deres legeplads, og det er det også. Det er faktisk hele byens legeplads, for den står til rådighed for alle. Det gør, at vi vinder på flere leder, for skal vi trives på skolen, er det vigtigt, at vi også har forældrene med, siger Jette Hansen. Faktisk var det en af forældrene, der fandt på, at eleverne skulle have adgang til friske gulerødder hele dagen. De første 14 dage sad han selv og skrællede til hele skolen. Det var så stor en succes, at alle var enige om, at det skulle fortsætte. - Dels er det jo sundt at spise gulerødderne, men jeg tror også, det betyder meget for børnene, at de ser, at der er nogen, der vil dem det godt, siger Jette Hansen. I dag er tjansen dog delt ud på flere hænder. Det kan blive bedre ”Mou Skole har fortjent at vinde, fordi der bare er sket så meget godt for os elever her det sidste års tid,” sluttede Gitte Overgaard brevet. Men det er slet ikke slut e ndnu, forsikrer Jette Hansen. Selvom hun er tilfreds, kan det stadig blive bedre, mener hun. Helt håndgribeligt er der planer om, at aulaen også skal have en hems, en scene og en grotte med klatrevæg i nærmeste fremtid. Men undervisningsmiljøet kunne også blive bedre, hvis de voksne ville involvere sig endnu mere i skolen, mener Jette Hansen. Da hun blev leder på skolen, var hun selv imponeret over forholdene og lærerne, men ad omveje hørte hun, at nogle forældre mente, at skolen var dårlig. - Hvordan kan man gå og sige det om sin egen skole? Hvis man ikke synes, at skolen er god, må man møde op til forældremøder og gøre opmærksom på, at her er noget, der ikke er i orden. For vi er parate til at lytte, hvis nogen synes, tingene ikke er i orden, fastslår Jette Hansen. Da hun tidligere på året selv hørte en af forældrene direkte, at skolen aldrig gjorde noget, blev hun provokeret. Det resulterede i et tre sider langt brev, som blev sendt hjem til alle forældrene. Her beskrev hun nogle af de ting, skolen gør for elevernes trivsel. Samtidig opfordrede hun forældrene til at henvende sig, hvis de mener, at noget kan blive bedre. Hun har dog ikke hørt fra nogen endnu. Giver energi Med prisen fra Undervisningsministeriet fulgte også 25.000 dejlige kroner. Hvad de skal bruges til, har de endnu ikke bestemt på Mou Skole. Men prisen i sig selv varmer også. - Det giver arbejdsglæde at få sådan en pris. Vi får meget mere arbejdsglæde, for lige pludselig er vi alle sammen enormt stolte af vores skole. Det skal ikke fremstå som om, vi ingen problemer har og ikke har noget at tumle med. For det har vi ligesom alle andre skoler. Men det giver os mere energi til at arbejde med de ting, der kommer, mener Jette Hansen.