Rumrejsen 2010

Ford Galaxy er ikke ligefrem sexet, men rummelig, komfortabel og med fin ny dieselmotor og 163 hk

Christian Schacht
Den faceliftede Ford Galaxy ligner stort set sig selv. De store nyheder er en ny dieselmotor og fornemt automatgear.
27. december 2010 05:00

Gør carporten vid og p-båsen bred. Ford Galaxy er og bliver en ordentlig skude. Når man skal parkere vognen, er det lige før man skal have hjælp af de lygtesvingende mænd i lufthavnen, der normalt guider jumboerne på plads ved gaten. Man skal dog ikke lade sig forskrække af størrelsen. Med lidt snilde kan det godt lade sig gøre at parallelparkere. Vi har testet den aktuelle version, som har gennemgået et moderat facelift med nye briller foran, en mere pompøs kølergrill og små designændringer agter. Det mest interessante gemmer sig dog under det lidt høje og kluntede karrosseri, der er langt væk fra det, vi kender fra den mere sexede S-Max, som Galaxy deler teknik med. Fin diesel Bilen er bestykket med det mest oplagte motoralternativ, en ny 163 hk diesel med tilvalg af automatgear, som hos Ford hedder powershift og er supermoderne af typen med dobbeltkobling. Med smørbløde skift fra det sekstrins skifterobot og en fremfærd, der er kursstabil, er Galaxy skabt til de lange stræk med fuld oppakning og høj feriestemning om bord. Ford sparede da heller ikke på noget, da den gamle Galaxy skulle afløses i 2006. Samarbejdet med VW blev opsagt, og i stedet byggede Ford på egen hånd. Og det så gedigent, at Galaxy fortsat virker moderne. Den store forskel til S-Max er højden, der er hele 10 centimeter højere end S-Max. Det gør, at der ud over at være mere plads til høje passagerer i Galaxy, er blevet plads til adskillige opbevaringsrum i loftet, ligesom bowleren kan blive på, hvis rejsen går til England. Pladsforholdene er nemlig nærmest galaktiske i Fords rumfærge. Sædearrangementet er mage til S-Max's, bortset fra, at tredje sæderække er standard i Galaxy. Og helt omme på kysserækken er der faktisk overraskende god plads. Masser af komfort Kernefamilien med to-tre børn, der sjældent bruger bagerste række får dog kun lidt ekstra rumfornemmelse og bagageplads ud af investeringen, og de vil være bedst tjent med en S-Max, som er 25.000 kroner billigere. Med sin massive højde er der nemlig ikke bare mere bolig end bil over Galaxys design, i sving er den også knapt så adræt som S-Max. Til gengæld sørger lidt blødere fjedre for endnu bedre komfort. Støjen er også godt undertrykt, især for så stor en "kasse" som Galaxy. Prisen for testbilen med topudstyret, Ghia, er 554.030 kroner, men den pris er nærmest mere teori end praksis. Vi har i hvert fald hørt om rabatter på 80.000 kroner. Og de store rabatter gør unægtelig Rumrejsen år 2010 til en større fornøjelse.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...