Russisk-fransk alliance

KONCERT Cyprien Katsaris # # # # # ¤ Cyprien Katsaris er en ægte romantisk pianist af den gamle skole, som også talte store kæmper som Kempff og Horowitz, som begge lever i erindringen hos mange. Hans lette anslag i Ravels G-dur koncert gav satserne et utvunget og organisk flow og tilførte den Gershwin-prægede 1. sats en poesi og elegant lethed, som var fortryllende. 2. satsens lange diatoniske melodi er ikke hørt smukkere end her i et pianissimo, hvor flyglets toner fik en stoflighed som faldende fjer under Dan Lebechs smukke engelskhorn-solo mod slutningen. Og den rytmiske leg mellem solist og orkester i 3. satsens udviklede sig aldrig til nogen muskuløs duel, men forblev netop en leg, en spøg imellem venner. I Katsaris’ hænder forvandledes ekstranummeret, Chopins Nocturne i Eb-dur, til ren poesi, blidt og organisk strømmende og i en nedtonet dynamik, som efter sigende skulle ligge tæt på det ideal, som Chopin selv dyrkede som pianist i Paris’ saloner. Også orkestrets indledning på koncerten, Sjostakovitj’ sjældent hørte ballet- og filmmusik, anslog den lette, ubekymrede tone, “Tea for Two” arrangementet fra 1927, romancen i næsten ren italiensk operastil fra 1955 med Deshkovas gribende solopassage, og tango/kosakdansen fra 1931. Mussorgskijs “Udstillingsbilleder” fungerer næsten som levende musikalske billeder, som filmmusik fra før filmens opfindelse. Med sin orkestrering fra 1922 tilførtes Ravel Mussorgskijs film orkestrets klangfarver, og det er en musik, som man aldrig bliver træt af at høre. Alle orkestergrupper bliver eksponeret på skift, messinggruppe, træblæsere, slagtøj og strygere, og Rasilainen styrede opførelsen med fast hånd frem mod den store afslutning ved porten i Kiev med masser af fine solopræstationer, især i solo-trompet og altsax. Tore Mortensenkultur@nordjyske.dk