Russisk roulette med motoren

? Vi er de lykkelige ejere af en Renault Megane 1,6 16v Rxi årgang 1999, som netop nu runder 90.000 kilometer. Vi skal have lavet service på bilen, og den skal ved samme lejlighed gøres klar til syn. Da vi kontaktede vores lokale værksted i Aabenraa, som vi normalt bruger, blev vi spurgt, om vi ikke også skulle have tandremmen skiftet, da den normalt efter danske forhold skal skiftes ved enten 120.000 kilometer, eller når bilen er fire år. Prisen for eftersyn og skiftning af tandrem var cirka 7500 kroner, men så var den også klar til syn. Et autoriseret Renault-værksted i Flensborg skal have cirka 750 euro, svarende til cirka 5700 kroner, for det samme. Okay, der var da lidt penge at spare, men det, der undrede os mest, var dog, at værkføreren i Flensborg spurgte os, hvorfor vi dog ville have skiftet tandremmen nu, for i Tyskland er det først normalt at skifte remmen, når bilen enten har kørt 120.000 kilometer eller er fem år gammel. Det syntes vi var lidt underligt. Ikke at det var billigere i Tyskland, for det vidste vi i forvejen, men at der er forskel på, hvornår en tandrem skal skiftes i Tyskland og i Danmark. Vi kontaktede derfor Volvo Danmark som importerer Renault personvogne, og spurgte om grunden til forskellen, og her fik vi den besked, at man i Danmark havde valgt kun at køre i fire år med tandremmen, og hvad man har valgt i Tyskland var ikke deres problem. Desuden fik vi også den besked, at der kan være klimatiske forhold, som gør sig gældende. Klimaforskelle mellem Padborg og Flensborg? Vi ved godt, at Tyskland er et stort land, og de har mange flere motorveje, og at der er fri hastighed i Tyskland, men vi syntes ikke, at vi har fået et god forklaring på, hvorfor der er forskel på de to tandremme. Dorte & Bent Sørensen SVAR: Der er ikke forskel på tandremmene. Det er service- og udskiftningsintervallerne, der er forskellige. Og det er ikke kun Renault, der har forskellige intervaller i forskellige lande. I er da også i jeres fulde ret til at følge de tyske retningslinjer og køre et år mere med tandremmen. Indtil 2001 var perioden også fem år i Danmark, men er nu reduceret til fire år. Praksis viser, at det er meget svært at få bilimportørerne til at dække skader på motoren, hvis tandremmen knækker - også selv om den vejledende udskiftningsperiode er overholdt. Det er en vejledning, ikke en garanti for at alle remme holder. Kun hvis der fortsat er fabriksgaranti på motoren, og skifteinterval og service er overholdt, dækker garantien en skade ved knækket tandrem. Skaderne ved et motorhavari på grund af tandremmen kan være meget store. Reparationen kan løbe om i 20.000 kroner, så jeg ville skifte remmen, som importør og værksted anbefaler. Alt andet vil være at spille russisk roulette meden fin motor som indsats. Typisk er det varmen fra motoren, der er skyld i knækkede tandremme, og derfor kan lokale kørselsforhold, klima og lignende spille en rolle. Dog næppe mellem Padborg og Flensborg. Skifter I nu, kan I køre roligt de næste fire år, og det er også værd at tage med.