Rustne tankeres slidte motorer også en trussel

Tillidsfolk fra Alpha Diesel går til erhvervsminister for at få reglerne strammet op

Arbejdsmarked 1. december 2002 07:00

FREDERIKSHAVN: Hvor der er gamle og rustne tankskibe er der som oftest også gammel og udtjent teknik ombord, ikke mindst motorerne. En udslidt skibsmotor udgør en lige så stor trussel mod miljøet som et rustent skrog. Det vil tillidsfolkene på motorfabrikken MAN B&W Diesel i Frederikshavn, Holeby og København i fælleskab slå fast over for økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K). I forbindelse med den aktuelle debat om en hurtigere skrotning af enkeltskrogede tankskibe vil tillidsfolkene rette en henvendelse til ministeren forud for mødet i Bruxelles 6. december, hvor tilsynet med skibene og deres udfasning skal drøftes af EU's søfartsministre. - Vi er bekymrede over, om de regler også bliver omfattende nok. Det siger vi med god grund. Vores egne rejsemontører kan melde om mange hovedrystende historier fra skibe, de har været ombord på for at servicere, påpeger fællestillidsmand Karl Ove Graven, MAN B&W Diesel, Alpha, Frederikshavn. Tillidsrepræsentant for de 50 Alpha-rejsemontører i Frederikshavn, Per Rasmussen, fortæller om et eksempel fra en mindre tankbåd, der havde fået motorstop på vej gennem dansk farvand. - Motorens startudstyr var i så dårlig forfatning, at der kom mere luft ud i maskinrummet, end ind i motoren. - Den nødvendige reparation var skibets maskinchef ikke interesseret i, kun i en nødreparation, så han hurtigt kunne komme videre. Risikoen for et nyt motorstop bekymrede ham ikke på trods af risikoen for, at skibet kunne drive på grund og få slået hul i bunden, siger Per Rasmussen. Han tilføjer, at selv om det langt fra i alle tilfælde handler om tankskibe, så har alle skibe immervæk en stor last af brændstof, som også kan volde stor skade på miljøet. Motorfabrikkens tillidsfolk er enige om, at der skal tages hårdt fat om plimsollerne, og at der skal være krav om langt tidligere indgriben med de nødvendige reparationer også på motorerne. Når brevet til Danmarks søfartsminister Bendt Bendtsen afleveres i den kommende uge, håber de, også at have fået SiD og Metal med som underskrivere. - Det gælder vores børns fremtid, turist- og fiskerierhverv og meget andet, når svineriet skyller ind mod de danske kyster, er tillidsfolkenes slutreplik.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...