Lokalpolitik

Rutebilstation bliver sat til salg

Når rutebilerne holder flyttedag, kan kommunen sælge den attraktive grund

By­bus­ser­ne hol­der også flyt­te­dag, når ru­te­bi­ler­ne flyt­ter på den an­den side af Pa­ral­lel­vej og ru­te­bil­sta­tio­nen i bag­grun­den der­for kan sæl­ges. ar­kiv­fo­to

By­bus­ser­ne hol­der også flyt­te­dag, når ru­te­bi­ler­ne flyt­ter på den an­den side af Pa­ral­lel­vej og ru­te­bil­sta­tio­nen i bag­grun­den der­for kan sæl­ges. ar­kiv­fo­to

HJØRRING:Når rutebilerne om nogle år flytter på sydsiden af Parallelvej, står kommunen med en attraktiv grund midt i byen, dér hvor rutebilstationen ligger i dag. Grunden kan sælges, men endnu ligger det så langt ude i fremtiden, at der ingen konkrete planer er for nye projekter på den nuværende rutebilstations område. Både politikere og planlæggere har imidlertid allerede udtænkt forskellige ideer til grundens anvendelse. - Der ligger ingen konkrete planer, men Handelsstandsforeningen har tidligere meldt ud, at man gerne ser flere parkeringspladser i forlængelse af pladserne på Mammutpladsen nord for, siger borgmester Bent Brown (S). Han vil ikke gætte på, hvad rutebilstationsgrunden kan koste. Et millionbeløb bliver det dog. Hjørring Kommunes tidligere Plan- og Bygchef, Svend Jakobsen, luftede for et par år siden tanken om et byggeri i stil med det, som blev bygget på den såkaldte Plus-grund overfor Netto i Østergade. Altså en kombination af boliger og kontorer. Udvalgsformand Ole Ørnbøl (S) vil ikke afvise forslagene, men understreger, at alt står åbent for en eventuel køber. Der eksisterer nemlig ikke nogen lokalplan for området. - Man kan tænke sig meget. Også en kombination af kontor og boliger med parkeringspladser i en kælder under byggeriet, siger Ole Ørnbøl. Netop parkeringspladser i bymidten kan blive en mangelvare, hvis man betragter udviklingen i området. - Allerede i dag kan vi se, at Hjørring Bio Centers parkeringsplads er fyldt i dagtimerne. Det er fint nok; det havde vi regnet med. Man det viser også at behovet er der, siger Bent Brown. Det kommende bycenter Metropol får ganske vist plads til omkring 300 biler i sin parkeringskælder, men de kan hurtigt blive brugt. Dels kommer der mange kunder til centrets butikker og det kommende hovedbibliotek i centret. Dels skal nogle af de 250-300 skattefolk, som placeres i centret fra 2008, finde plads til at parkere en bil, selvom en del af dem forventes at bruge offentlig transportmidler til arbejde. Metropol ligger jo meget tæt på både banegård og rutebilstation. Den nye rutebilstation kommer til at ligge lige overfor centret mellem togskinnerne og Parallelvej. - Vi får virkelig brug for langtidsparkeringspladser til de mange ansatte. Når vi laver rundkørsel på den nuværende postparkering, forsvinder de pladser jo. Jeg tror, at der bliver basis for betalingsparkeringspladser i området eksempelvis i en parkeringskælder, hvis der bygges på den nuværende rutebilstationsgrund, siger Ole Ørnbøl. Han understreger, at der kommer forbedringer på Mammutpladsen, når rutebilerne holder flyttedag. Når rutebilerne flyttes, følger bybusserne nemlig med. Og den kommende gågade i Østergade skaber ifølge Ole Ørnbøl en helt ny forpligtelse. - Vi får en forpligtelse til at bringe bybusserne så tæt på gågaden, som muligt. Det kunne eventuelt ske ved at lave et stoppested i nord-enden af Mammutpladsen, siger Ole Ørnbøl. Der er mange planer, men indtil videre ligger det kun fast, at rutebilstationsgrunden skal sælges.