Ryste-sammen-ture giver nye kunder på museum

Oplevelser for gæsterne trækker nye grupper til museet og giver penge i museumskassen

Skolevæsen 26. september 2005 06:00

AALBORG: Tiden er forbi, hvor museer kun handlede om udstillinger af gamle værktøjer og smykker. I hvert fald på Lindholm Høje Museum, hvor museet har erkendt, at der skal nye tiltag til, hvis man vil have kunder på museet. Derfor har museet siden sidste år arrangeret teambuildingture på højene, hvor firmaer eller grupper betaler for en oplevelsestur med øksekast, bueskydning og fortællinger i Vikingetiden. - Det er en niche og en ny indtægtskilde for os. Vi er selvejende og skal sørge for at udvikle os. Selvfølgelig er der en gruppe folk, som stadig går på museum, men vi vil gerne trække nye folk til, siger Christina Berg, der er informationsmedarbejder på Nordjyllands Historiske Museum. Det er hende, der arrangerer Vikingeevent, og dem har museet har allerede holdt fire af. 400 mennesker har deltaget i et vikingeevent, og det har især betydet, at nye grupper kommer ind på museet. - Vi har selvfølgelig en brugergruppe, som plejer at komme på museet blandt andet ældre mennesker og skolerne. Men vi mangler blandt andet de studerende, og dem, som arbejder, og det er dem, vi vil have fat i med dette tilbud, siger Christina Berg. Det er forskellige grupper, der har ønsket arrangementerne, og i sommer kom en gruppe tyskere, som var på kongres i Aalborg, og som gerne ville have en ekstra oplevelse. - Vi kan ikke bare fortsætte, og vi er nødt til at komme med noget nyt. Vi skal turde det nye og vove det ene øje. Vi har stadig registrering, bevaring og udstilling, og det skal vi også bevare. Men der skal mere til. Vi er i en hård konkurrence. Folk vil gerne have oplevelser. De vil ikke bare se i en montre med en flintøkse. Hvis vi kun kan tilbyde døde ting i en montre, så er der mange, der hellere vil blive hjemme i sofaen eller tage i biografen, siger Christina Berg. Sjov dag, fagligt indhold Arrangementerne i højene er historisk fokuseret på den måde, at deltagerne får lov til at tage del i Vikingetiden. Men når det så er sagt, handler det meget om at deltagerne skal have en god oplevelse. Nogle grupper bruger det som en sjov dag, men andre bruger det som teambuilding i virksomheden eller en ryste-sammen-dag med fagligt indhold. - Vores motto er: "Hvis du har hørt det - husker du det to dage. Hvis du har set det - husker du det nogle måneder. Har du oplevet det - husker du det for altid", siger Christina Berg. Hvert event i højene skal gerne være bedre end den foregående. Derfor bliver der evalueret efter hver gang. Arrangementerne er skræddersyet efter den enkelte gruppes ønsker, og derfor ligger prisen for et arrangement heller ikke fast. Nordjyllands Historiske Museum arbejder sammen med Vikingespillet med 17-19 mand om de såkaldte Vikingeevents. Vikingespillet skaber stemningen under arrangementet og står for underholdningen senere på aftenen, når den står på spisning, tovtrækkeri og anden underholdning. Selvom museet har succes med Vikingeevents, stopper udviklingen ikke der. Fremtiden byder også på nye initiativer. Blandt andet er der planer om at lave renæssance middage.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...