EMNER

S anklages for dobbeltmoral

KØBENHAVN:En række socialdemokrater, heriblandt gruppeformand Pia Gjellerup og kulturordfører Mette Frederiksen, beskyldte i sidste uge statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) for hykleri og dobbeltmoral, da en reklame for en ny bog om statsministeren kørte hen over skærmen på TV2. Oppositionen anklagede Fogh for at deltage i skjult politisk reklame, og politikerne var fortørnede, fordi et bredt flertal i Folketinget bakker op om, at politiske reklamer i tv er ulovlige. Nu er det imidlertid Socialdemokraternes egen politiske ordførers tur til at komme på skærmen. Frank Jensen, der er valgt i Nordjylland, optræder i en tv-reklame på TV2 Nord. - Vi skal have en stærk region, og vi skal have et stærkt talerør for Nordjylland, siger Frank Jensen i tv-reklamen, der viser Frank Jensen i lufthavnen, i flyveren, i folketingssalen og på Christiansborgs gange. Reklamen er indrykket af Nordjyske Stiftstidende, og den handler ikke om ham selv, men om at fremme NORDJYSKE Stiftstidende og at sikre dagbladenes overlevelse i Danmark. Frank Jensen siger, at han hverken har fået penge eller avisabonnement ud af at deltage. Alligevel mener Venstres politiske ordfører, Jens Rohde, at Socialdemokraterne må have ondt i moralen. - Jeg kan ikke have ondt af det, Frank Jensen gør. Og jeg kan ikke vurdere, om det er på kant med loven. Men det må gøre lidt ondt i den socialdemokratiske moral, når man svinger sig sådan op nede i folketingssalen. Det her er ikke skjult reklame - det er meget tydelig reklame, siger Jens Rohde. Venstremanden understreger, at Socialdemokraterne i sidste uge "tordnede mod en reklame for en bog, som i øvrigt ikke er skrevet af Anders Fogh Rasmussen, men af en journalist". Det fremgår af referatet af sidste uges tredjebehandling af lovforslaget om politiske reklamer, at fire socialdemokrater var på talerstolen for at tage afstand fra reklamen for statsministerens bog. Ud over Pia Gjellerup og Mette Frederiksen deltog også Thomas Adelskov og Carsten Bo Jensen i debatten, hvor ord som "hykleri" og "dobbeltmoral" blev brugt til at betegne statsministerens deltagelse i reklamen. - Sagen handler jo om, om vi politikere skal være påpasselige med ikke at omgå de regler, vi har vedtaget i fællesskab, nemlig ved at lade vores meget klare politiske budskaber fremtræde i form af tv-reklamer, men i forskellige skalkeskjul, sagde Pia Gjellerup blandt andet under debatten. /ritzau/