S: Genopliv flyafgift i skattereform

Flyafgiften kan skaffe penge til at sænke skatten på arbejde, lyder det fra trafikordfører Rasmus Prehn (S). V afviser blankt.

En flyafgift i forbindelse med en skattereform vil formentlig blive en størrelse, der afhænger af flyveturens længde. Dermed belastes f. eks. Aalborg-København ikke forholdsvis meget.Arkivfoto

En flyafgift i forbindelse med en skattereform vil formentlig blive en størrelse, der afhænger af flyveturens længde. Dermed belastes f. eks. Aalborg-København ikke forholdsvis meget.Arkivfoto

Når regeringen skal finde penge til at sætte skatten på arbejde ned i en kommende skattereform, er det oplagt at genoplive S-SFs ide fra valgkampen om en afgift på flybilletter. Det siger den socialdemokratiske trafikordfører Rasmus Prehn, fra Aalborg til NORDJYSKE Medier - Hvis man skal lave en skattereform, der er ambitiøs og som sætter skatten ned på arbejde, så er vi pisket til at være grundige og kreative i forhold til at finde nye indtægtskilder. Der har jeg svært ved at forestille mig, at et område som flytrafikken, der forurener mere end alt andet, ikke skal holde for. Når man skal betale afgift på NOx og cigaretter, så giver det også menig, at der er en afgift på flytrafik, siger Rasmus Prehn der også tidligere har foreslået, at droppe NOx-afgiften og i stedet indføre en afgift på 75 kroner per flybillet. En ny model er nødvendig Rasmus Prehn erkender dog, at der skal en ny model til i skattereformen. - Det skal være en bedre afgift, som er baseret på kilometer og ikke en stykturs-afgift. Det der med, at man skal betale lige så meget fra Aalborg til København, som man skal fra København til Newark i USA, det giver ingen mening. Der skal være et relativt forhold, siger han. Også transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har tidligere åbnet for, at flyafgiften kunne få comeback. - Bliver det aktuelt, bliver det formodentlig i forbindelse med en skattereform, og så vil alle Folketingets partier, tror jeg, kunne være med til at byde ind, lød det i oktober sidste år i Folketingssalen. De Radikale foreslog selv den afgiftsmodel i valgkampen, hvor afgiften steg, jo længere man skulle flyve. Skatteordfører Nadeem Farooq (R) afviser dog at kommentere skattereformen før regeringen kommer med et samlet udspil. - Vi sidder netop nu og forhandler, og der er mange elementer, der indgår som finansiering, men om det er den ene eller anden, det vil jeg ikke gå ind i nu, siger han. Fremlægger 2020-planen tirsdag Tirsdag fremlægger regeringen det længe ventede kasseeftersyn, den såkaldte 2020-plan, som forventes at være startskuddet til regeringens reformdagsorden. I den plan vil det fremgå, at regeringens mål i skattereformen er at skaffe tre mia. kroner og øge arbejdsudbuddet med 12.000 personer. Venstres skatteordfører Torsten Schack Pedersen afviser dog pure, at flyafgiften kan være en finansieringsskrue, som partiet vil støtte i en skattereform. - Det koster arbejdspladser og svækker erhvervslivets konkurrenceevne. Det er i det hele taget en dårlig idé, siger han og påpeger, at Cimbers konkurs i sidste uge beviser, at flybranchen ikke er en guldgrube. Rasmus Prehn mener dog, at det kan gøres attraktivt for flybranchen. - Noget af provenuet kunne løbe tilbage til innovation af flybranchen, så vi får mere miljøvenlige fly, grønne landinger og i det hele taget mere grøn innovation af flytrafikken, siger Rasmus Prehn