S og V klar til lokal valgkamp

København, søndag /ritzau/ Venstre og Socialdemokraterne har gjort en vigtig erkendelse inden en kommende valgkamp: Valget vindes på landevejene. Slaget om statsministertaburetten og titlen som landets største parti skal først og fremmest udkæmpes på gågader rundt om i Danmark. Det viser et grundigt kig i Venstres og Socialdemokraternes strategier forud for det kommende folketingsvalg. Flere iagttagere på Christiansborg gætter på, at valget bliver udskrevet på tirsdag til afholdelse den 8. februar, men én ting er sikker: Når de magiske ord forlader statsminister Anders Fogh Rasmussens (V) læber, sætter både Venstre og Socialdemokraterne gang i den mest lokalt målrettede valgkamp nogensinde. Det indbærer blandt andet, at hovedpersonerne - Venstreformand Anders Fogh Rasmussen og Socialdemokraternes formand, Mogens Lykketoft - kun bruger de første dage i valgkampen på Christiansborg. Her vil de to statsministerkandidater fokusere på de landsdækkende mediers politiske redaktioner og skyde budskaber af, som forplanter sig til resten af landet. Anders Fogh Rasmussen vil bruge tiden på at uddybe de valgløfter, som han ventes at løfte sløret for den dag, valget bliver udskrevet. Mogens Lykketoft vil genopfriske Socialdemokraternes syv løfter og uddybe partiets nye udspil "Made in Denmark", som blev offentliggjort søndag. Efter nogle dage vil de to partiledere sammen med en række partifolk og journalister sætte sig ind i hver deres luksusbus, som er indrettet med internetopkoblinger, tv og bløde sæder. Og så går den vilde vælgerjagt: På plejehjem, på hjemløse, på sygehuse og på virksomheder. Politikerne skal møde danskerne i deres lokalområder, og kommunikationen bliver indrettet efter, hvem politikerne møder hvorhenne. Tanken er klar: Når politikerne står over for en gruppe ældre på et plejehjem, er det nok mere fornuftigt at tale om sygehuse og ældrepolitik end om folkeskoler osv. Socialdemokraterne har dog måttet droppe partiets oprindelige idé med et såkaldt digitalt danmarkskort. Tanken bag det storstilede kommunikationsredskab var at inddele Danmark i omkring 65.000 små områder, hvor faktorer som løn, køn, alder, uddannelse blev afdækket - og målet var at klarlægge, hvad Mogens Lykketoft & Co. skulle tale med de enkelte vælgere om. Det digitale danmarkskort ville have kostet Socialdemokraterne omkring en lille million kroner og er blandt andet derfor blevet lagt på hylden til fordel for en mindre detaljeret gennemgang af de samme spørgsmål. Mens Mogens Lykketoft kører i en bus gennem landet, vil fem andre mere skrabede udgaver af S-busser simultant tilbagelægge kilometer efter kilometer på andre strækninger af de danske landeveje. Disse fem busser skal fyldes med aktive socialdemokrater og besøge vælgermøder, lave happenings og mobilisere gejst, når der er behov for det. I flere måneder har partiforeninger kunnet lægge billet ind på S-busserne i valgkampen, og interessen har tilsyneladende været stor. Socialdemokraterne har desuden udarbejdet et såkaldt valg-kit, som sendes ud til medlemmer og sympatisører. Valg-kit'en er inspireret af poserne fra den moderigtige butik "Flying A" - med partiets listebogstav "A" på den ene side og en rose på den anden side - og indeholder ud over de klassiske valggimmicks som klistermærker, badges og partipjecer et brev med gode argumenter for partiets politik: Under overskriften "Skriv et læserbrev" kan aktivisterne f.eks læse, at et læserbrev bedst slår igennem, hvis det kun har ét budskab, og at det helst skal have en "effektfuld afslutning...måske med en direkte opfordring til læserne" om at stemme på Socialdemokraterne. I et afsnit, der kort og godt hedder "Dem og Os", fortæller partiet den enkelte aktivist om forskellen mellem regeringen og Socialdemokraterne, mens valg-kit'et også indeholder gode råd til, hvordan man skal tale med vælgerne på gaden. Ekstern lektor i politisk kommunikation ved Roskilde Universitetscenter Rasmus Jønsson, der også er forfatter til en bog om kommunikationen i valgkampen 2001, udarbejdede i slutningen af 2004 et notat for ugebrevet A4 om Venstre og Socialdemokraternes strategier til det kommende valg. Her fortæller han blandt andet - på baggrund af en række interviews - at de lokale og regionale medier allerede mærker den stigende interesse fra politikerne på Christiansborg. Venstre har lavet en decideret database med oplysninger om de enkelte medier, deadlines, kontaktpersoner osv. Spindoktorerne i både regeringspartiet og hos Socialdemokraterne vil hellere have deres politikere til at tale med lokale og regionale medier, dels fordi de via gratisaviser og lokalaviser når vælgergrupper, som de landsdækkende medier kan skyde en hvid pil efter. Men tilsyneladende også fordi de vurderer, at de lokale medier ikke er ligeså kritiske som de politiske redaktioner på "Borgen". Valget i 2001 var smertefuldt for Socialdemokraterne, og partiets organisationsfolk og politikere har siden brugt utallige timer på at analysere det store: HVORFOR gik det så galt? En af analyserne er blandt andet, at Venstre var bedre i kontakt med lokale og regionale medier, og at det var med til at afgøre valgkampen i borgerligt favør. - Man kan sige, at Socialdemokraterne dengang var fire skridt bagefter Venstre, når det kom til strategisk kommunikation. Siden har Socialdemokraterne arbejdet hårdt på at komme igen, og min vurdering er, at der er sket meget. Måske er de kun et enkelt skridt efter nu, siger Rasmus Jønsson til Ritzau. /ritzau/