S-SF-afgift for at bo på landet

Af Hans Chr. Schmidt (V) transportminister (V), Frederiksholms Kanal 27F, 1220 Kbh. K.: UDKANTSOMRÅDER: Først lovede S-SF, at det skulle koste danskerne 35 øre pr. kilometer at køre i deres bil uanset hvor og hvornår. Et forslag, man for sent indså ramte hårdt og skævt i tyndt befolkede områder. Forleden kom så et lignende løfte i forbindelse med de to partiers finanslovsudspil, nemlig at passagererne i danske lufthavne skal betale 75 kroner per billet til ind- og udland. Det er en typisk socialdemokratisk afgift, som på overfladen har ædle formål, men som er designet som rene pengemaskiner. For de små lufthavne, oplandet og det lokale erhvervsliv bliver ramt hårdt. De har ingen hurtige alternativer til for eksempel at deltage i møder i København. Hvert år flyver 890.000 passagerer mellem Aalborg og København - det giver ekstra 67 millioner skattekroner, hvilket er alt for stor en fristelse til at lade passere for en socialdemokrat. Især når de samme passagerer ikke bare kan tage et tog frem og tilbage på en arbejdsdag. Man kan så spørge sig selv om erhvervslivet i Aalborg, som givetvis står for flertallet af de rejser, efterspørger en ekstraudgift på 67 mio. kroner bare fordi de er placeret i Nordjylland. Men det må S-borgmesteren forsøge at forklare den dybere mening i over for borgerne, som i forvejen kæmper for at holde på deres arbejdspladser. Et andet eksempel på at S-afgiften reelt er en afgift for at bo i udkantsdanmark er Bornholm. Hver år flyver 179.000 passagerer mellem Bornholm og København, herunder en del pendlere både til og fra øens arbejdspladser. Det vil betyde en ekstraregning på 13,5 millioner. Jeg har netop været på tre dages rundrejse på Bornholm og det er mildest talt ikke mit indtryk, at S-borgmesteren og andre politikere efterspørger øgede udgifter til øens beboere og tilrejsende. De tilsvarende scenarier gælder for alle andre lufthavne som for eksempel Aarhus, Billund, Karup og Sønderborg. I alt forventer S og SF at indkassere ikke mindre end 700 mio. kroner på deres afgift på at bo på landet. Min klare opfordring til S og SF, ikke mindst partiernes folkevalgte i yderområderne, lyder på, at de åbent siger, at man stod uden troværdighed i forhold til at skaffe finansiering, så man opfandt en skudsikker afgift. Det er sikre penge og ærlig snak. Ironisk nok så viser nylige studier, at propelfly er mere miljøvenlige end biler, så miljøargumentet skal de nok være varsomme med at bruge.