Så dyre bliver dine samlemærker

Ved du, hvor meget du skal handle for, før du kan bruge samlemærkerne?

Arkivfoto: Jeppe Bjørn Vejlø, Scanpix

Arkivfoto: Jeppe Bjørn Vejlø, Scanpix

Men har du tænkt over, hvor meget der egentlig skal langes over disken for at have nok til den blender, du drømmer om?

Hver gang du køber ind i for eksempel Superbrugsen, Bilka eller Føtex, får du ét samlemærke, når du har købt varer for 50 kroner.

Gratis med forbehold

Det begynder ofte først for alvor at batte noget, når du har samlet 25-40 mærker, svarende til 1250-2000 kroner i købte dagligvarer.

Så kan du blandt andet få rabat på én af de køkkenknive, Bilka for eksempel tilbyder. Du skal dog stadig give 75-90 kroner for kniven i stedet for de 250 eller 300 kroner den koster fra ny. Har du mere end 90 mærker på bogen, får du kniven gratis.

”Gratis” skal dog tages med et forbehold. Du skal nemlig handle ind for 4500 kroner, før kniven bliver gratis.

For at få samtlige otte knive og enkelt saks fra Bilka skal man afsætte 43.000 kroner i dagligvarekøb - eller 17.000 kroner for at kunne få lov at købe dem for 750 kroner.

De ni produkter har ifølge Bilka en samlet værdi på 2500 kroner.

Frygter at mærker slører prisbilledet

De beløb får jurist i Forbrugerrådet Tænk, Jakob Steenstrup, til at ryste på hovedet.

- Eksemplet viser jo, at samlemærkerne primært er til fordel for butikkerne, mens tilbuddet for den enkelte forbruger i virkeligheden er knap så attraktivt. Der skal i hvert fald handles rigtig meget, før man kan udnytte de rabatter, som butikkerne lokker med, siger Jakob Steenstrup.

Og det lægger man da heller ikke skjul på hos Dansk Supermarked.

- Det er klart, at fordelen for forbrugeren objektivt set er størst, hvis man vælger at købe de pågældende knive med et tilskud, end hvis man valgte at samle mærker nok til at kunne få dem gratis, siger kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand.

Jakob Steenstrup frygter, at samlemærke-kampagnerne generelt kan være med til at sløre det reelle prisbillede og gøre prisen på andre varer højere.

- Jeg mener i hvert fald, at forbrugerne skal være varsomme med at lade sig lokke af rabatter på karafler og blendere, der kan ende med at koste dig meget mere, end produkterne egentlig er værd, siger han.

/ritzau/FOKUS

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.