Motion

Så vigtigt er det for ældre at dyrke motion

Motion kan både virke smertelindrende, forbedre balancen og bremse det gradvise muskeltab, som opstår med alderen

Ens fysiske topniveau bliver sænket med årene. Men en trænet 50-årig er stærkere end en utrænet 40-årig, forklarer ekspert. Arkivfoto

Ens fysiske topniveau bliver sænket med årene. Men en trænet 50-årig er stærkere end en utrænet 40-årig, forklarer ekspert. Arkivfoto

MOTION:En brækket hofte, et nyt knæ og et fald på gulvet.

Med tiden bliver kroppen mere skrøbelig, og samtidig taber man gradvist sin muskelmasse. Netop derfor bør seniorer trække i træningstøjet.

- Fysisk aktivitet, træning og motion er næsten en magisk pille, siger Karen Søgaard, der er professor ved Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet.

- Der er lavet rigtig mange studier på området, og der er endnu ikke fundet nogen skavanker eller sygdomme, hvor det ikke er godt at træne, siger hun.

Med alderen sker der et gradvist fald i næsten alle funktioner, forklarer professoren. Men ligesom en atlet kan forbedre sin præstation gennem træning, så gælder det samme ældre.

- De funktioner, man ikke vedligeholder, henfalder meget hurtigere end dem, man vedligeholder, siger Karen Søgaard.

Det skal du træne

Med alderen taber man også muskelmasse. Og jo mere man taber, jo mere skrøbelig vil man blive.

Men også her gavner motion, forklarer Christian Neergaard, der er fysioterapeut og lektor ved professionshøjskolen Metropol.

- Man skal have god muskelstyrke for eksempelvis at kunne gå sikkert op og ned ad trapper. Derfor handler det om at træne styrke, stabilitet og balance, siger han.

Man kan ikke stoppe muskeltabet, men man kan bremse det. Også selv om topniveauet for ens fysik falder, forklarer Karen Søgaard.

- Hvis du er en trænet 50-årig, vil du være stærkere end den utrænede 40-årige. Derfor vil det altid kunne betale sig at træne, siger hun.

Hold dig i gang

Samtidig kan motion have en smertelindrende effekt. Så hvis man har nogle skavanker, skal man ikke lægge træningstøjet på hylden - tværtimod.

- Uanset om vi taler ondt i ryggen, nakken, knæene eller skuldrene, så kan vi se, at træning kan give en smertedæmpende og delvist forebyggende effekt, siger Karen Søgaard.

I dag råder man heller ikke til, at folk skal holde sig i ro, hvis de har smerter. Man råder derimod til, at folk holder sig i gang.

- Man skal undgå at blive pacificeret. For når man holder op med at bruge sin krop, så forsvinder noget af ens muskelstyrke, kondition, balance og koordination, siger Karen Søgaard.

Som et sidste argument kan fysisk aktivitet også forlænge det antal leveår, hvor du er rask og rørig, forklarer Christian Neergaard.

- Og man fastholder også evnen til at være social, fordi man kan komme ud blandt andre og transportere sig selv. Det er jo det vigtigste, siger han.

/ritzau fokus/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst