Saab har set nordlyset

For nogle er stationcars noget i klasse med campingvogne og brunt velour. Men denne Saab 9-3 er ikke en stationcar.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Saab 9-3 SportCombi har stil, og er en rigtig lækker bil. Men bagagerumspladsen er i den laveste ende af klassen.

Det er en SportCombi. Ændringerne i forhold til sedanen begynder - naturligt nok - bagest på bilen. Agterude finder vi nemlig en ny speciel Saab-rumpe, der både forøger bagagerummets volumen og tilfører 9-3 en fornyende identitet. Ikke mindst de høje, hvide baglygter er bilens særkende. De ligner mest af alt et par blokke hugget direkte ud af en isblok i det nordligste Sverige. Bagagerummet er, som i Alfa, i den mindste ende. Under tæppet bagi er der en lille krybekælder, som man får adgang til ved at trække i det forkromede håndtag, der i øvrigt er udformet som en flyvemaskine. Man føler sig næsten som en jagerpilot, når bilen skydes i gang. En tuning fra Hirsch forøger ydelsen til 195 hk, samtidig med at fabriksgarantien fastholdes. Prisen er 15.000 kroner ekstra. Og dermed lander prisskiltet på 428.094 kroner. Det gør vognen til den hurtigste model i testen. Herhjemme sælges 9-3 med en såkaldt Expression-pakke, der indeholder læderindtræk, tågelygter, varme i forsæderne, 16 tommer alufælge, aircondition, lakerede skørter, fartpilot, kørecomputer og et multifunktionsrat, hvor føreren blandt andet kan styre radioen fra rattet. Saab 9-3 er et dejligt automobil, men ikke til familien. Dertil er den lidt for klejn.