Sådan læser du varedeklarationen

Få otte gode råd til at tyde deklarationen på dine dagligvarer

Nu findes der otte gode råd til varedeklarationen. Arkivfoto: Henrik Bo

Nu findes der otte gode råd til varedeklarationen. Arkivfoto: Henrik Bo

HELE LANDET: Det kan være svært at tyde de mange informationer på varedeklarationerne, men nu findes der otte gode råd til en letforståelig gennemgang, det skriver Varefakta i en pressemeddelelse.

1) Ingredienserne er i rækkefølge: Den første ingrediens på deklarationen er den, der er mest af i varen. De øvrige ingredienser står anført efter faldende vægt. Nogle producenter oplyser det procentvise indhold for ingredienserne.
2) Fedt tæller dobbelt: Én ting er, hvor mange gram protein, kulhydrat og fedt der er i varen. Noget helt andet er, hvor meget af energien de hver især giver. Selvom der i 100 gram frikadeller er 15 gram fedt, så er det ikke det samme som 15 procent af den energi, som frikadellerne giver. 1 gram fedt giver nemlig dobbelt så meget energi som både 1 gram protein og 1 gram kulhydrat.
3) Vær opmærksom på tilsætningsstoffer: Du kan se, hvilken funktion hvert tilsætningsstof har i ingredienslisten. Producenten skal oplyse, om det for eksempel er konserveringsmiddel, farvestof elle sødestof. At der ikke er E-numre i en vare, er ikke ensbetydende med, at der ikke er tilsætningsstoffer i. Eksempelvis kan E 330 også benævnes citronsyre.
4) Fokus på den lange: Den lange næringsdeklaration oplyser om energimængden og dens fordeling i proteiner, kulhydrater, fedt og kostfibre. Også indholdet af sukkerarter og natrium og som hovedregel mættede og umættede fedtsyrer er med i tabellen.
Det er i den lange næringsdeklaration, at du kan læse det samlede sukkerindhold, og orientere dig om indholdet af det sundere umættede fedt og det usunde mættede fedt.
5) Hold øje med saltet: På en del deklarationer kan man læse indholdet af natrium. Omregnet svarer 1 gram natrium til 2,5 gram salt. Natrium har blandt andet negativ indvirkning på blodtrykket. Man skal ikke have ret meget salt – den anbefalede dagsdosis er 5-7 gram.
6) Sammenlign indhold: Næringsdeklarationen kan du bruge, når du vil sammenligne én slags rugbrød med en anden slags rugbrød. Her kan du for eksempel gå efter den type rugbrød med mindst fedt og flest fibre, og sådan kan du også sammenligne andre varer.
7) Pas på light og let: For at et produkt må hedde light, skal det indeholde mindst 30 procent mindre fedt, sukker eller energi i forhold til et tilsvarende ikke-lightprodukt. Selvom en vare indeholder 30 procent mindre fedt, kan den stadig indeholde mange kilokalorier (kcal).
8) Oplysninger om vitaminer: At der sjældent er oplysninger om vitaminindhold i næringsdeklarationen har en enkel forklaring. Man må ikke oplyse om indholdet af vitaminer og mineraler, medmindre de i 100 g af varen udgør mindst 15 procent af den anbefalede daglige tilførsel.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.