Sådan passer du godt på dieselmotoren

Hvis du kun kører småture i din dieselbil, kan det koste på ydelse, brændstofforbrug og i værste fald en motor. Men det findes der råd mod

Jens Overgaard
Peugeot 207 er af de modeller, der er solgt med dieselmotor i stor stil, også til ejere, der ikke kører ret mange km årligt. Foto: Peugeot
Hele landet 18. september 2016 11:46

HELE LANDET: Hvis du glemmer at afkalke kaffemaskinen, stopper den til og kan ende som et spruttende monster.

Samme forstoppelse kan ske for din bil, hvis den er med dieselmotor, og du kører få km og mange korte ture.

Problemerne opstår, fordi motoren ikke når at blive driftsvarm og dermed kan rense sig selv. Det sker, hvis du typisk kører under 30 km per tur og måske kun kører 15.000 km om året. Samtidig kan bl.a. indsprøjtningsdysere og den såkaldte EGR-ventil, der styrer, hvor meget udstødningsgas, der recirkuleres og renses, stoppe til.

I bedste fald kan du risikere ringere trækkraft og højere forbrug, i værste fald kan det koste et nyt partikelfilter før udløbsdatoen eller måske nye dyser og endda en motor. Men der er flere muligheder for at gøre noget selv. Både for at forebygge, og hvis motoren er stoppet til af sod.

Additiver i brændstoffet

Der er solgt rigtig mange dieselbiler til danskere, der kun kører korte ture i det daglige, og det er en udfordring. Det gælder også til syn.

- Når biler kasseres på grund af for høje sodtal, er der en overvægt af bilister, som har et uhensigtsmæssigt kørselsmønster, siger Lars Kiholm, teknisk chef hos Applus Bilsyn.

Kuren lyder ofte på at sende bilejeren ud på en lang køretur med høje omdrejninger, men hvis det ikke hjælper, kan additiver, som tilsættes brændstoffet, eller en professionel motorrens på et værksted være vejen frem.

Der er reelt mange, som kører med delvist tilsodede motorer, fordi det med de nuværende målemetoder skal være virkeligt grelt, før det kan registreres. Du kan heldigvis gøre meget selv for at forebygge, hvis du kører forholdsvis lidt i din dieselbil. Først og fremmest ved et par gange om måneden at tage en god lang tur ved høje omdrejninger. Gerne 50 km på motorvejen i 4. gear, hvor motoren kommer op i 3000 omdrejninger konstant.

Additiverne, som også løbende og forebyggende kan tilsættes brændstoffet, fremhæves af både Applus og FDM, hvor sidstnævnte for nyligt har testet produkter fra Würth, Bardahl og Bell Add med gode resultater.

FDM anbefaler

- Additiver er noget, som vi absolut anbefaler.

Du skal også være opmærksom på motorolie og brændstof. FDM anbefaler hyppigere olieskift, selv om bilen måske har en serviceindikator, som peger på service efter to år/30.000 km.

- Hvis du kun kører under 15.000 km om året, så skift olie en gang årligt, lyder rådet fra Lone Otto.

Det skyldes, at olien, som skal "knuse" sodpartiklerne, ved mindre kørsel, bliver mere belastet og mister smøreevne. Derfor er det vigtigt, at bruge den helt korrekte olie. En forkert olie kan også få turboladeren til at stå af.

- Hvis du tilmed kører meget i høje gear og dermed lave omdrejninger for at spare brændstof, så belastes olien også mere, siger hun.

Faktisk er det bedst at ligge lige over det omdrejningstal, hvor motoren har sit maksimale moment, hvis den skal sode mindst muligt, men her modarbejdes man ofte af gearskifteindikatoren, som vil have dig op i et højere gear for at køre så økonomisk som muligt.

Men også brændstoffet tæller. Så vælg de dyrere produkter, som plejer motoren bedre, hvis du kører få km.

- Jo dyrere brændstof, jo flere additiver er der i det. Her kan bl.a være nogle som forlænger oliens bæreevne eller modvirker rust og korrosion, siger Lone Otto.

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...