Sådan sikrer du et langvarigt vægttab

Ny undersøgelse har måske fundet metoden til langvarigt vægttab

Colourbox

Colourbox

VERDEN:De fleste overvægtige har været på en eller anden slankekur, der kun holdt i et par måneder, men nu har en ny undersøgelse måske fundet metoden til langvarigt vægttab.

Undersøgelsen tyder på, at vi skal skifte fokus fra at tælle kalorier og i stedet regne på, hvor meget maden påvirker blodsukkeret.

Forskerne fra Friedman School of Nutrition Science & Policy ved Tufts University mener på den baggrund, at små ændringer af din kost fra simple kulhydrater og lavkvalitets proteiner til sundere kulhydrater og proteiner, kan sikre dig et langsigtet vægttab.

120.000 forsøgspersoner

Mere end 16 års opfølgning blandt 120.000 mænd og kvinder fra tre langtidsstudier af amerikansk sundhedspersonale, viser, at kost med en høj glykæmisk belastning fra raffineret korn, stivelse og sukker er forbundet med vægtstigning.

Glykæmisk belastning (forkortet GL - glycemic load - på engelsk) er en udregning af hvor meget et gram kulhydrater i maden forøger glukosen - blodsukkeret.

Tidligere forskning har knyttet kostens glykæmiske belastning til stigninger i blodsukkeret og kroniske sygdomme som diabetes 2, men havde ikke fastslået om GL er relateret til vægtøgning på lang sigt.

Videnskabelig dokumentation

I den nye undersøgelse har forskerne forsøgt at finde ud af om ændringer i GL påvirker forholdet mellem de meget proteinrige fødevarer og risikoen for langsigtet vægtøgning.

- Der er stigende videnskabelig dokumentation for, at færre lavkvalitets kulhydrater, som hvidt brød, kartofler og slik kombineret med flere proteinrige fødevarer mere effektivt kan sikre et vægttab, siger hovedforfatter Jessica Smith, der har fået undersøgelsen offentliggjort i American Journal of Clinical Nutrition.

- Vi ønskede at finde ud af, hvordan denne viden kunne forebygge at man overhovedet tog på i første omgang.

Flere vigtige ting

Først tjekkede de derfor de langsigtede befolkningsundersøgelser for at se om de kunne se en sammenhæng mellem ændringer i protein fødevarer og vægtøgning ved de opfølgninger, der var hvert fjerde år. De opdagede flere vigtige ting:

Stigende indtag af rødt kød og forarbejdet kød var stærkest forbundet med vægtøgning.

Stigende indtag af yoghurt, skaldyr, kylling uden skind, og nødder blev stærkest forbundet med vægttab - jo mere deltagerne spiste, des mindre tog de på.

Stigende indtag af mejeriprodukter som fuldfed ost, sødmælk, og mælk med lavt fedtindhold fik hverken deltagerne til at tage på eller tabe sig.

- Fedtindholdet i mejeriprodukter synes ikke at have betydning for vægtøgning, siger Smith.

10 overraskende grunde til at mavefedtet sidder fast

Faktisk viste det sig, at når folk indtog flere fedtfattige mejeriprodukter, des flere af de simple kulhydrater, som kan øge vægten, spiste de.

Det tyder på, at folk med tiden kompenserer for de færre kalorier i fedtfattige mejeriprodukter ved at øge deres indtag af kulhydater.

8 vigtige grunde til at slanke dig før overgangsalderen

- Flere og flere undersøgelser viser, at kaloriekontrol ikke er den mest effektive måde at sikre et langsigtet vægttab eller forebyggelse af overvægt, siger en anden af forfatterne dr. Dariush Mozaffarian, der er dekan på Friedman School.

- Nogle madvarer forhindrer vægtøgning, andre medvirker til at vi tager på. Mest interessant synes kombinationen af fødevarer, at gøre en stor forskel, understreger han.

8 madråd til at slippe af med mavefedtet

- Vores resultater tyder på, at vi ikke kun skal anbefale bestemte proteinrige fødevarer som fisk, nødder og yoghurt for at forhindre overvægt, men også fokusere på at undgå raffineret korn, stivelse og sukker for at maksimere fordelene ved de sunde, proteinrige fødevarer. Så kan man øge effekten af proteinrige fødevarer som æg og ost og reducere vægtforøgelse forbundet med kød.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden