Trafikforhold

Sælgere frygter totalt sammenbrud i trafikken

Roadpricing, velfungerende kollektiv trafik og regulering af p-afgifter kan være med til at begrænse trafik i centrum

Jens Neustrup Simonsen mener, at der skal tages fat på trafikproblemerne nu, hvis Aalborg skal undgå et totalt kollaps i trafikken.

Jens Neustrup Simonsen mener, at der skal tages fat på trafikproblemerne nu, hvis Aalborg skal undgå et totalt kollaps i trafikken.

AALBORG:Sælgere kører mange tusinde kilometer om året for at nå ud til deres kunder. Men det tager længere og længere tid at komme frem i storbyerne, fordi antallet af biler er vokset kraftigt. Derfor taler brancheforeningen for sælgere og marketingfolk, Business Danmark, nu mere positivt for en velfungerende kollektiv trafik og opfatter roadpricing som et instrument, der kan være medvirkende til at begrænse antallet af biler i centrum af eksempelvis Aalborg. Brancheforeningens formand Jens Neustrup Simonsen bor i Aalborg og kender derfor de lokale forhold. Han pointerer, at der skal gøres noget nu for at forebygge, at trafikproblemerne i Aalborg bliver endnu værre. Tal fra Vejdirektoratet viser, at der i 2006 kørte 31.364 biler over Limfjordsbroen og 58.200 biler gennem Limfjordstunnelen i døgnet. Og Infrastrukturkommisionens fremskrivninger viser, at antallet vil stige til henholdsvis 49.457 og 97.775 biler i døgnet i 2030. - Det er en markant forøgelse, og hvis der ikke bliver gjort noget, så kollapser trafikken. Tallene taler sit tydelige sprog, siger Jens Neustrup Simonsen, der først og fremmest peger på en 3. Limfjordsforbindelse over Egholm som et af de projekter, der hurtigst muligt skal sættes penge af til. - Hvis vi stadig skal være et konkurrencedygtigt land, er vi nødt til at have en infrastruktur, der ikke giver spildtid i trafikken. Mindre belastning Business Danmark mener, at differentierede p-afgifter kan være med til at løse problemerne. Hvis P-afgifterne sættes op mellem kl. 7 og 17 vil det betyde, at færre vil tage bilen helt ind til centrum og i stedet benytte sig af kollektiv trafik og cykel. Det vil øge fremkommeligheden for den nødvendige trafik, mener Business Danmark. Business Danmark tror også, at indførelse af roadpricing kan regulere trafikken. Foreningen har tidligere været modstand af roadpricing, men ser nu mere positivt på princippet om at betale for at køre på bestemte veje. Mange bilister vælge at lade bilen stå, og så er der mere plads til de bilister, som bliver nødt til at køre helt ind i centrum, for eksempel sælgere. - I Stockholm er det lykkedes at lave roadpricing, så det virker adfærdsregulerende. Men det er vigtigt, at roadpricing ikke bare bliver en skatteskrue. Pengene skal gives tilbage til bilisterne i form af, at afgifterne på biler sænkes, siger Jens Neustrup Simonsen. Han understreger, at en velfungerende kollektiv trafik er en forudsætning for, at folk vil vælge busser og tog frem for personbiler.